• tossaliten

Rutiner för spädbarn?

Jag vet att det är omöjligt att ha rutiner när barn är så små så frågan ställs med av nyfikenhet hur ni påbörjade att få rutiner när de var äldre.

Jag har en 3 v hemma och det finns ju såklart inga direkta rutiner. Försöker dock lägga henne vid 22-23 tiden för att då sover hon till 02-03 och sedan äter och sedan oftast somnar om nån timme till innan det blir "morgon".

Hur har ni gjort sedan för att inarbeta någon slags rutin?

Finns ju ingen rutin på maten naturligtvis. Hon får äta när hon är hungrig och det skriftar från dag till dag. Dagsömnen också.

Så, berätta gärna hur ni arbetade in rutiner undan för undan.

• Svar på tråden Rutiner för spädbarn?
  • IceKitten

De kom av sig själv. Man upptäcker liksom bara en dag att "jaha, efter 1 hs vakentid blir barnet enormt gnälligt" och då får man lägga hen. Sedan blir vakentiden längre och längre och rutinerna tydligare. Enda jag egentligen "gjorde" var att se till att det alltid var tråkigt på natten. Byta blöja och äta var det enda som hände då.

• Utvandraren

Rutiner handlar ju egentligen bara om att göra på samma sätt varje dag så att barnet vet redan innan att snart ska jag sova för natten. Det är inget som behöver göras successivt.

Vår är att släcka ned i vardagsrummet. Lägga de äldsta barnen (de får använda mobilen ca 1h på kvällen innan de somnar). Ge bebisen mat och sedan låta henne antingen sitta uppe i soffan med oss med nappen och gosedjuret, eller låta henne röja runt i vardagsrummet tills hon blir trött. Sedan får hon lägga sig i sängen när hon blivit märkbart trött.

Spädbarn måste få sköta sin egen dygnsrytm i början men skaffa er rutiner direkt är mitt förslag.

• Kexsmula

Rutiner är helt och hållet på barnets villkor i den åldern och kan mycket sakta inarbetas efter några månader (men då fortfarande mest på barnets villkor).

• Anotherone
    IceKitten skrev 2019-09-22 21:29:24 följande:

De kom av sig själv. Man upptäcker liksom bara en dag att "jaha, efter 1 hs vakentid blir barnet enormt gnälligt" och då får man lägga hen. Sedan blir vakentiden längre och längre och rutinerna tydligare. Enda jag egentligen "gjorde" var att se till att det alltid var tråkigt på natten. Byta blöja och äta var det enda som hände då.

Håller med. Genom att läsa av barnet så hjälper hen dig att skapa rutiner. För ett så litet barn behövs liksom inte så mycket "regler" så som nattning alltid kl 19, måste ha 4 sovstunder per dag osv. Sen efter en tid kommer du ha hittat din roll som mamma och du har lärt känna ditt barn mer.

När vi kom dit bestämde jag att jag mådde bra av att komma ut dagligen. Alltså skulle minst en av de längre sovstunderna vara i vagnen så vi kunde promenera. Då bebisen var (och är!) VÄLDIGT morgonpigg gjorde vi så att jag la mig tidigt, runt 20. Då hade pappa och storebror honom uppe hos sig i vardagsrummet. Sen när det blev läggdags kom de in med honom till mig och så tog jag natten.

Kvällsrutin efter bebis-stadiet tycker jag är viktigt. Vi kör bad i balja, pyjamas, välling, borsta tänderna och sen läsa bok i sängen.
  • GAndrea

Precis som någon skrev så kommer det av sig självt. Men när tupplurarna endast blev två. Förmiddag och eftermiddag försökte vi att alltid göra samma. En av tupplurarna i vagnen och sen den andra samma som vid nattningen inför kvällen. Vi har aldrig badat innan läggdags så först byta/plocka bort de värsta oljudsleksakerna. Sen läsa bok i soffan, pussla eller annat stillsamrät en liten stund, ge flaska i soffan, gå upp där uppe, sätta på speldosan (babymonitor som även har vaggvisa), lägga i sängen och antingen sitter vi kvar och håller handen/klappar på ryggen eller går ut.

Vi märkte rätt tidigt (4-6 månader) att barnen blev trötta fort på morgonen ca 2-3 timmar efter vi vaknat. Men efter första tuppluren kunde de vara vakna 4-5 timmar och likaså vid kvällen.

• lövet2

Så länge jag helammade, så hade vi inga matrutiner. De kom så smått när vi började med fast föda, dvs runt 6 månader. Då blev det rutin för just det målet. Särskilda mattider började vi med runt 1 år, när jag slutade amma.

Sovrutiner var det ungefär samma sak med. Omkring 1 år började jag ändra lite här och där för att ha lite fastare sovtider.

• 2barnsmorsan

Vi började med vissa rutiner direkt. Typ när det är natt och dag. Satte alltid på pyjamas vid 21 tiden, och låg i sängen. Tog på kläder och hade ljust hemma på dagen från ca kl 9. Såg till att bebis fick dagsljus på dagen.

Sen efter någon månad eller två så hade även vissa andra rutiner som när barnet sov på dagen satt sig. Och ungefärliga mattider.

Sen runt 4 månader började vi ge lite mat och då kom ju mattider ännu mer in naturligt eftersom bebisen fick smaka när vi åt.

• Sasu

min snart 3 månaders blir trött kl.19,
    somnar ca, 20.
    sover till antingen klockan 03 eller 05:30,
    äter, somnar om och sover till 9,
    äter och somnar om till kl.12.
    sen är hon vaken tills ca.15.
    vaknar igen vid 17, får lite mat,
    sen är hon vaken tills hon blir trött vid 19 :)

vissa dagar bryter hon rutinen och är vaken hela dagen.. = mycket gnäll för att hon är helt övertrött, då vaknar hon också varannan timme på natten..

Jag tycker om denna rutinen hon har satt helt själv, jag får saker gjort på förmiddagen sen har vi eftermiddagen till att mysa, träna nacken, läsa bok etc :)

Svar på tråden Rutiner för spädbarn?