• Sasu

Dagar med spädbarn

min dotter hade svårt att sova i början, se till att det är mycket ljud runt omkring din bebis, att ha radion igång hela dagen räcker gott och väl, de är ju vana vid att ha ljud runtomkring sig. Första månaden så sov hon princip bara på min bröstkorg med undantag från nätterna då hon sov i spjälsängen. Hon blev lugnare av att höra mina hjärtslag, så det blev att hänga i soffan och titta på serier med lillan i en hel månad :) När hon var ca 1 månad så började jag lägga ner henne i ett babynäste bredvid mig efter hon hade somnat :) Nu är hon snart 3 månader och kan somna helt själv, sover i min säng på förmiddagarna och är vaken större delen av eftermiddagen, somnar vid ca. 20:00 och sover till kl.04 på morgonen :)

Flaskmatning har jag inte så stor erfarenhet då jag bara matade henne med pumpad mjölk första månaden då jag hade amningsnapp. Men verkar ju som hon har ett stort sugbehov, så kanske ska ge henne en napp? då kan hon ju bli lite lugnare och sova bättre också.

• Sasu
    Eliiineliiin skrev 2019-09-27 10:16:40 följande:
    Hon somnar nästan enbart på mig, så för allas skull sover vi så på nätterna med i soffan. Kan ibland lägga ner henne, men får betala för om det inte går. Kan ju dock inte bo i soffan hela dygnet. Jag blir galen och gå på toa och duscha måste man ju.

Hon har stort sugbehov. Tog nappen första gången igår efter mycket kämpande. Innan dess har mitt lillfinger varit ockuperat o hennes mun. Sambons funkar inte. Men hon visar tydligt när det är hunger. Enligt BB, ammningsmottagning och BVC är det bara att mata på. Dom reglerar själva.
    Min BVC sköterska förklarade att bebisar måste lära sig allting kring världen utanför livmodern, så barnet måste lära sig att mamma inte alltid är tillgänglig och att man kan sova utan att sova vid bröstet, Lite tidigt för din att lära sig detta dock, jag började vid 2 månaders ålder, var några jobbiga dagar med mycket gråt och gnäll, men de ställer om sig väldigt snabbt. :)
  • Sasu
    nernu skrev 2019-09-28 07:04:13 följande:
    Åh det var det dummaste... Små bebisar ska inte lära sig något. De reagerar enbart på sima instinkter. Det enda du lär ett så litet barn genom att inte vara tillgänglig är just det. Ingen är tillgänglig och ingen kommer hjälpa mig så jag kan lika gärna ge upp.

jag är tillgänglig hela tiden, jag sitter med henne vid spjälsängen tills hon somnat, ifall hon vaknar igen så går jag in och sätter mig där igen. Så tillgänglig är jag 24/7 för henne. När hon är vaken är hon med mig överallt, antingen i en bärsele eller i sin babysitter. På eftermiddagarna sover hon några korta stunder på min bröstkorg, kan dock inte ha henne på bröstkorgen hela dagen pga min onda rygg, vilket är därför hon får sova i min säng på förmiddagen, det luktar som mig och då känner hon sig trygg, då får jag också mycket gjort i hemmet. På nätterna sover hon bäst i sin spjälsäng, annars vaknar hon varannan timme ifall hon sover i våran säng, ingen bra nattsömn, ingen bra dagsömn, vilket resulterar i en väldigt grinig och trött bebis som vägrar sova.

Detta är våra rutiner som gör att vi båda får mycket sömn och inga blir griniga av för lite sömn. Så jag ser inget fel i att sätta rutiner såhär tidigt, blir lättare sen längre fram att sätta nya rutiner :)

Men alla gör olika, så gör du på ditt sätt, och jag gör på mitt! :)

Svar på tråden Dagar med spädbarn