Sova på mage - ständiga frågan
Ja som sagt. Jag har tillslut börjat förstå min 15 dagars surpuppa. Och, hon hatar att sova på rygg. Vi har haft många sömnlösa dagar och nätter tills jag insåg att i nästet sover hon som en stock på sidan. Hon kan inte råka rulla över på mage, men måste sätta en kudde bakom ryggen för hon vaknar nästan direkt om hon hamnar halvt på rygg. På kvällar/nätter somnar hon bara på mig. "Kvällsorolighet" kallde amningsmot det. Mage mot mage, och blir mycket olycklig om hon vaknar till om jag har lagt ner henne. Hon vaknar till på mig med men somnar om direkt av sig själv. Så om jag låter henne sova på sidan på dagen i nästet och på mage på mig på natten för vi en nöjd bebis och mer nöjd mamma.
Men nu när man har börjat landa och hormonerna är ur kroppen blir jag så nojig. Vad gör att dom inte får sova på mage egentligen? Är det själva kroppsställningen? eller är det risken att näsan hamnar mot något som gör att dom dör?
(Hon kan inte trilla ner, och jag vaknar av minsta rörelse - alltså väldigt ofta, men ändå bättre än att inte sova alls)
Hon har problem med ont i magen kan jag tillägga, har läst att det kan förklara varför hon inte vill sova på rygg. På sidan pruttar hon i sömnen. På rygg vaknar hon av det direkt om hon skulle lyckas sova så.