Junefire skrev 2019-10-22 16:58:59 följande:
Jag tackar så mycket för dina svar. Men undrar en sak till, har talat med min chef som var schysst och sa att vi kan göra en specialare i och med att vi är på god fot. Vanligtvis måste vi söka om föräldraledighet 2 månader innan men hon sa att vi kunde korta ner det i den mån verksamheten tillåter.
Om hon nu beviljar mig 2 veckors föräldraledigt i anslutning till de första 10 dagarna, räcker det då att jag anmäler den ledigheten till Försäkringskassan? Förstår att dem kanske inte är så snabba på att hantera ärendet och börja betala ut men är det så det går till?
Hej,
Ja då direkt när barnet föds så meddelar du din chef att hen ska lägga in först 2v pappadagar (kallar vi dem i vårt system) och sen 2v föräldraledigt. Så du beräknas bli borta knappt en månad, 4v.
Därefter ringer du FK och talar om att du har blivit pappa och vill söka först 10 pappa dagar och i direkt anslutning till det, 2v föräldraledighet.
De 2v föräldraledighet kommer att göra att du får löneavdrag från jobbet.
Men där är det helt upp till dig och er ekonomi att avgöra hur många dagar du vill ta ut. Nu vet inte jag vad du tjänar men för att få ut motsvarande strax under 80% av lönen (som är taket) så behöver du lägga ut 7 dagar per vecka. Dvs om du ska vara ledig måndag 1 januari - söndag 14 januari så kryssar du i att du vill ta måndag-fredag båda veckorna.
MEN vill ni spara dagar och inte behöver pengarna så behöver du inte ta ut en enda dag om du inte vill. Eller så tar du två dagar per vecka... eller tre.
Före barnets ettårsdag behöver man inte ta ut några föräldrapenningdagar alls. Den fastställda SGI som man har hos FK är skyddad ändå.
Testa gärna med Försäkringskassans verktyg för att testa och se lite hur mycket pengar olika alternativ kan ge dig, så vet du sen hur du vill göra.
www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vantar_barn/verktyg_och_tjanster_for_blivande_foraldrar