• Lisen93

Barnvagnspromenad & frisk luft

Som rubriken lyder...

Är fruktansvärt dålig på att ta mig ut på promenad, har dåligt samvete för det men det blir bara inte av.

Var ute flera gånger i veckan när det var bra väder men nu när det regnar och blåser så vill jag inte ut. Sen behöver jag gå en bra bit på en smal, krokig 70-väg där folk kör rally i kurvorna innan jag kommer in på en mindre väg utan trafik, går på helspänn varje gång så blir ingen avkopplande promenad direkt..

Har ibland även åkt iväg till andra ställen och gått en sväng, men med detta vädret på sista tiden så blir det inte många promenader..

Plutten tycker det är OK att ligga i vagnen, inte favoritplats men tajmar jag in det med sovstund brukar det gå bra. Dock så sover han inte länge i vagnen då promenaden tar 30 minuter och brukar ta 15 för att somna. Sen när vi väl är hemma igen så önskar jag att han kunde sova vidare ute en stund, men icke. Så fort vagnen somnar eller han känner att underlaget ändras så vaknar han & vill INTE ligga kvar i vagnen..

Hur gör ni?

Sen på tråden med barnvagn, när började ni med sittdelen? Bebis är 4 månader.

• Svar på tråden Barnvagnspromenad & frisk luft
  • Anonym (Hannah)

Jag har snittat på 20000 steg per dag under mina 1,5 år som föräldraledig så jag har varit ute och gått MYCKET! Och då kan jag säga att det också varit perioder med sjukdom etc. så vissa dagar har jag gått 0 och vissa dagar säkert uppåt 30000 steg.
    Men jag har varit väldigt ensam som föräldraledig och därmed vistats mycket utomhus. Haft ett antal olika rundor som jag gått, promenerat nån timme till butiker längre bort och handlat bara för att få till en stunds utevistelse. Och jag har sett till att ha ordentliga kläder och skor. Ösregn kanske har gått bort men blåst, mulet väder och duggregn = inga problem.
    På det viset har det också blivit naturligt så att mitt barn gärna är ute. Jag vill tro att det hänger ihop. Vartefter han blivit äldre så har vi ju kunnat stanna till och gunga och leka på olika platser. Så man kanske får tänka lite på vad man vill föra vidare till sitt barn när hen blir äldre?
    Byta till sittdel tycker jag du kan göra så snart barnet visar missnöje med att ligga, och liksom vill upp och se sig mer omkring. Det går att palla upp och bädda på ett sätt i en sittdel som även passar ett mindre barn. Mysiga och fluffiga åkpåsar, skinnfäll etc. Det finns massor av sätt.

• Anonym (Går)

Jag går mycket. Mitt barn är 7 v bara men går minst 2 timmar om dagen, oavsett väder men bor i stan. Mitt barn sover direkt när man börjar gå men uppskattar inte att sova i stillastående vagn om jsg inte gått ett tag först så gen somnar djupt.

Tidigare barn har jag bytt till sittdel runt 4 mån.

• Anonym (Anna)

Ha inte dåligt samvete för det! Om ditt barn inte älskar barnvagnen så är det ju inget att ha dåligt samvete över. Med mitt första barn gick jag otroligt mycket, men med andra nästan ingenting, mycket pga att storasystern var för stor för vagn men för liten för att gå själv så det blev bara krångligt. Nu är minsta dottern 1,5 och vi är ute varje dag men inte i vagnen utan mest ute på gräsmattan och leker eller så får hon bara hänga på när jag pysslar i trädgården. Om ditt barn sover bättre i sin säng tycker jag det är bättre att det får sova där. Summa summarum, klart alla mår bra av frisk luft men hela världen är det faktiskt inte. Många barn somnar ju typ bara i vagnen och då är det ju något annat än för dig.

• Sasu

Min dotter tyckte om liggdelen i ca 6 veckor, efter det har vi använt babyskyddet för hon ville sitta upp lite mer. Nu när hon snart är 4 månader så har hon börjat visa missnöje i babyskyddet också, endast när vi åker vagn dock. Så ska nog snart byta till sittdelen. Finns mjuka inlägg till sittdelen som man kan sätta i vagnen som gör sittytan lite mindre :)

Svar på tråden Barnvagnspromenad & frisk luft