Tidigt ultraljud - oklara besked?
Hej.
Jag gjorde ett UL hos BM när jag precis gått in i v9. Hon tyckte det var svårt att se och att embryot såg väldigt litet ut för att vara i v9, undrade om vi kanske hade beräknat fel på förra mensen och att embryot kanske var 1-2 veckor yngre. Men jag är helt hundra på senaste mensen och att jag då var i v 9 (8+4). Hon sa också att det borde vara enklare att se då jag är så smal. Hon tyckte sig se lite fladder från ett hjärta men sa än en gång att hon inte kunde garantera något.
Det jag står och funderar över som är tänkbara anledningar till detta är att jag kanske har en bakåtlutad livmoder? Hört att detta påverkar tidiga ultraljud. Men ska embryot verkligen vara så litet i v9 och så pass svårt att se även vid bakåtlutad livmoder?
Andra tänkbara alternativet är väl att jag har fått ett MA och att fostret inte vuxit sedan någon vecka tillbaka.
Jag är egentligen inte orolig och känner mig okej om det skulle visa sig vara MA, men bara lite nyfiken. Har ni varit med om liknande? Ni som har bakåtlutad livmoder och gjort UL tidigt? Vi gjorde alltså inte VUL utan vanligt UL.
Ska göra ett nytt UL nästa vecka då det förmodligen kommer vara enklare att se och säga mer exakt då.