• Deluxeee

Ocaccinerat barn

Hej!

Min dotter är 2,5 månad nu och har inte (obviously) fått sin 3-månadersspruta än.

Min vän har ett dagisbarn på 3år som av en anledning inte har vaccinerats.

Där hemma så finns även en 9 och 11-åring.

Hon beskriver själv att hennes yngsta ofta är sjuk.

Hon vill så gärna att vi ses med barnen, men jag vet inte om jag törs riskera att min dotter blir smittad av något virus etc.

Ska jag vänta tills min bebis fått vaccin, eller är jag överdramatisk?

Hur hade ni gjort? Och hur resonerar ni?

• Svar på tråden Ocaccinerat barn
  • 2barnsmorsan

Jag hade träffats.

Men jag hade inte låtit en snorig treåring hålla på och kladda på min 2 månaders bebis oavsett om denne var vaccinerad eller ej.

• Lilla Gs mamma

Om det går allvarligare smittsamma sjukdomar skulle jag väntat tills mitt barn vaccinerats. Likaså om det finns misstanke om RS- virus.

• Limajo

Men rs-virus vaccinerar man ju inte emot så det spelar ju ingen roll om bäbisen fått sin 3-månadersspruta eller inte indet avseendet.

• Deluxeee
    Limajo skrev 2019-11-09 10:53:35 följande:

Ammar du?

Jajamen! Jag helammar.

Tror inte heller att det är så farligt. Men man kan inte låta bli att påverkas av alla dessa risker som propageras överallt. Vet ju med mig att just dagisbarn kommer med andra sjukdomar än bara RS-virus.
  • Limajo
    Deluxeee skrev 2019-11-09 11:39:45 följande:

Jajamen! Jag helammar.

Tror inte heller att det är så farligt. Men man kan inte låta bli att påverkas av alla dessa risker som propageras överallt. Vet ju med mig att just dagisbarn kommer med andra sjukdomar än bara RS-virus.

Då är ju ditt barn till stor del skyddad av dig. Rör sig familjen i kretsar där man i större utsträckning än normalt inte vaccinerar sina barn? Om inte så finns ju även en gruppimmunitet som gör att just de virus man vaccinerar för inte får fäste.
  • Deluxeee
    Limajo skrev 2019-11-09 12:40:54 följande:

Då är ju ditt barn till stor del skyddad av dig. Rör sig familjen i kretsar där man i större utsträckning än normalt inte vaccinerar sina barn? Om inte så finns ju även en gruppimmunitet som gör att just de virus man vaccinerar för inte får fäste.

Vi har inga fler barn, och har inte umgåtts med andra barn hittills heller. Tänkte också den tanken, att det hade sett annorlunda ut om hon haft syskon som tagit med sig lite bakterier som hon kunde vant sig vid.

Får väl bara säga som det är att jag är orolig och ser helst inte att hennes 3-åring ?gosar?. Vill helst undvika vanliga förkylningar också tills hon blir lite äldre om det går.
  • Lilla Gs mamma
    Limajo skrev 2019-11-09 10:50:12 följande:

Men rs-virus vaccinerar man ju inte emot så det spelar ju ingen roll om bäbisen fått sin 3-månadersspruta eller inte indet avseendet.

Nej, jag menar bara att jag skulle avstått att umgås.
  • Trippelmamma76

Sedan ska man ju vara medveten om att rs-virus på äldre barn än spädbarn ter sig som en vanlig förkylning. I stort sett alla dagisbarn har haft rs, men få tar ju prover så de flesta vet ju inte vilken typ av virus det är. (Finns ju ett flertal vanliga förkylningsvirus som tex Rhino)

Deluxeee skrev 2019-11-09 13:18:43 följande:

Vi har inga fler barn, och har inte umgåtts med andra barn hittills heller. Tänkte också den tanken, att det hade sett annorlunda ut om hon haft syskon som tagit med sig lite bakterier som hon kunde vant sig vid.

Får väl bara säga som det är att jag är orolig och ser helst inte att hennes 3-åring ?gosar?. Vill helst undvika vanliga förkylningar också tills hon blir lite äldre om det går.

• Limajo

Jag tänkte mer på familjen du vill träffa, vilka risker det finns att det barnet plockat upp något.

Men det är väl bra att du säger till på ett vänligt vis. Det år ju inte konstigt alls att vilja skydda ett spädbarn från förskolebaciller, oavsett om det större barnet är vaccinerat eller ej.
  • 2barnsmorsan

Nä treåringen ska inte goda med din lilla. Om du är orolig kan du ju ses ute tills bebisen är lite större. GP promenad, ta en kaffe ute på lekplats.
Svar på tråden Ocaccinerat barn