• linnea12533

Snart 10mån och jollrar inte tvåstavigt

Min dotter på snart 10 månader jollrar inte tvåstavigt än. Hon säger ljud som låter som hej, uff, buff, oj... men inget joller som mamama, papapa, dadada osv.

Fler som varit likadana men ändå utvecklat sin språk normalt efter det?

Känner mig så orolig då jag hört att de ska klara tvåstavigt joller vid 10 månaders ålder.

• Svar på tråden Snart 10mån och jollrar inte tvåstavigt
  • 2barnsmorsan
    linnea12533 skrev 2019-11-14 07:43:44 följande:

Min dotter på snart 10 månader jollrar inte tvåstavigt än. Hon säger ljud som låter som hej, uff, buff, oj... men inget joller som mamama, papapa, dadada osv.

Fler som varit likadana men ändå utvecklat sin språk normalt efter det?

Känner mig så orolig då jag hört att de ska klara tvåstavigt joller vid 10 månaders ålder.

Det är väldigt individuellt hur barn utvecklas och såna utvecklingsstegar som du har tittat på beskriver på ett ungefär i vilken ordning olika saker kommer, och i genomsnitt när det brukar komma, men små barn utvecklas väldigt olika och de måste absolut inte kunna allt i exakt den tiden som står det kan skilja jättemycket och ändå vara inom normalspannet.
  • Elin P

Mitt mellanbarn jollrade ingenting överhuvudtaget innan ett års ålder. Han började då istället prata med riktiga ord direkt. Vid 18 månader kunde han prata i 3-4 ordssatser. Jag vet att jag kände oro över det här då han var bebis men det fanns ingen anledning med facit i hand. Det är ju viktigt att man kollar att barnet hör bra och att man pratar mycket samt läser för barnet, då har man gjort det som går.

Svar på tråden Snart 10mån och jollrar inte tvåstavigt