• JimmyS29

Mitt barn skriker 5-6h dag och natt

Hej. Kortfattat så sen födseln så har vårt barn skrikigt eller visat stort missnöje genom att skrika eller gråtit. Vi har testat olika mat sorter ersättningar.. Men fortfarande väldigt missnöjd. Skriker mest och gråt ibland handlar nästan om dagligt skrik 4-6 ibland ännu längre. Nån annan måste ju ha varit med om detta också.

• Svar på tråden Mitt barn skriker 5-6h dag och natt
  • Anna60
    JimmyS29 skrev 2019-11-14 13:59:57 följande:
    11 månader men 1år om 15 dagar.
    Min personliga erfarenhet är att barn i den åldern är väldigt nöjda mer eller mindre. Så jag tror att du bör göra upp ett dygnsschema på sömn, mat, lek, utevistelse etc. Men.... "ersättning"? Menar du ersättning istället för amning? Det är väl inte speciellt optimalt? Det ger väl inte så mycket näring i den åldern? Då är det mer passande med havregrynsgrött och/eller välling.

Pratat med BVC? 
  • Iri

Det är inte normalt för en 11månaders att skrika så mycket. Är allt medicinskt uteslutet av läkare?

• Anonym (....)

Ge mat istället för ersättning. Ge mat på samma tider varje dag, låt barnet sova efter lunch och för natten samma tider och däremellan är ni ute eller inne och leker.

• JimmyS29

Självklart han äter vanlig mat som vi tillagar speciellt för honom på dagarna och kvällarna äter han gröt men välling total vägrar han att äta. Ersättning får han på natten helt enkelt.. Vi ska nu börja lägga om kosten lite i samråd med bvc. Men tänkte om någon har varit med om någon liknande situation.

• Anna60
    JimmyS29 skrev 2019-11-14 14:29:19 följande:
    Självklart han äter vanlig mat som vi tillagar speciellt för honom på dagarna och kvällarna äter han gröt men välling total vägrar han att äta. Ersättning får han på natten helt enkelt.. Vi ska nu börja lägga om kosten lite i samråd med bvc. Men tänkte om någon har varit med om någon liknande situation.
    Havregrynsgrött och välling är nästan samma sak. Att ge båda känns ju lite överkurs om han nu vägrar välling. Har ni kollat laktosintolerans och andra allergier? Det kan vara ont i magen och då måste ju det utredas. Har barnet luft i magen (pruttar mycket)?

Jag hade gjort en rejäl utredning på barnet. En nästan ett-åring skriker inte på det viset om det inte är något riktigt fel. Det handlar inte om vanlig missnöjdhet. 
  • JimmyS29
    Anna60 skrev 2019-11-14 14:39:40 följande:

Havregrynsgrött och välling är nästan samma sak. Att ge båda känns ju lite överkurs om han nu vägrar välling. Har ni kollat laktosintolerans och andra allergier? Det kan vara ont i magen och då måste ju det utredas. Har barnet luft i magen (pruttar mycket)?

Jag hade gjort en rejäl utredning på barnet. En nästan ett-åring skriker inte på det viset om det inte är något riktigt fel. Det handlar inte om vanlig missnöjdhet. 

Ja välling är redan uteslutet testat alla sorter som finns. Laktosintolerans bland den här åldern är sällsyn har bra kontakt med bvc osv. Jag pushar verkligen för en stor utredning men det är sjuka köer dit. Efter årsskifte är första bästa tid. Jag är väldigt mån om att mitt barn ska må bra så jag försöker med alla metoder
  • Elin P

Har egentligen inga lösningar att komma med men min äldsta var också så missnöjd och skrikig som liten. Lite så som du beskriver. Vi utredde alla möjliga allergier utan att komma fram till något. Senare visade det sig att han har en mild form av autism så han blir väldigt lätt överstimulerad, tål inte så mycket intryck utan att det blir för mycket. Han mår/mådde egentligen bäst om man var hemma och inte gjorde så mycket nytt, och inte hade så mycket kontakt med folk han inte kände. Tog det lugnt helt enkelt. Han mår riktigt dåligt av att vara ute bland folk om det är mycket ljud och rörelse. Jag vet inte alls om det här stämmer på ditt barn men i vårt fall blev det i efterhand en förklaring till att han skrek så mycket när han var liten.

• JimmyS29
    Elin P skrev 2019-11-15 12:23:13 följande:

Har egentligen inga lösningar att komma med men min äldsta var också så missnöjd och skrikig som liten. Lite så som du beskriver. Vi utredde alla möjliga allergier utan att komma fram till något. Senare visade det sig att han har en mild form av autism så han blir väldigt lätt överstimulerad, tål inte så mycket intryck utan att det blir för mycket. Han mår/mådde egentligen bäst om man var hemma och inte gjorde så mycket nytt, och inte hade så mycket kontakt med folk han inte kände. Tog det lugnt helt enkelt. Han mår riktigt dåligt av att vara ute bland folk om det är mycket ljud och rörelse. Jag vet inte alls om det här stämmer på ditt barn men i vårt fall blev det i efterhand en förklaring till att han skrek så mycket när han var liten.

Tack för ett bra svar men för oss är det nästan tvärtom att han blir understimulerad nästan känns det som. Han Kanske är bara väldigt envis av sig! ???? har iallafall börjat med helt utan mjölkprotein för att utesluta allergi mot mjölk när jag också är känslig mot laktos dock men vi ska testa lite nu. Lär visa sig med tiden om det är något annat eller om han bara är väldigt grinig ????
Svar på tråden Mitt barn skriker 5-6h dag och natt