• smölan

Ultraljud till veckan - spänd över vilket kön tredje barnet har

Väntar mitt tredje barn, min sambos första o därmed vårt första gemensamma.

Jag har två pojkar sedan innan födda 2010 och 2012.

På torsdag ska vi på ultraljudet där vi förhoppningsvis får se könet på bebisen.

Sååå nervös! Vi både hoppas på tjej, även om vi kommer älska barnet lika mycket oavsett om det är en tjej eller kille. Vet att min sambo såklart kommer bli superglad även om det är en pojke, eftersom en del av han ser de där gemensamma intresset för tex sport osv om det blir en son, precis som jag ser det där gulliga med att köpa rosa kläder, fläta håret o få göra lite mer flickiga saker tillsammans. Men oavsett vad det blir, då kommer barnet givetvis bli lika mkt älskad ändå. Det enda som är viktigt i slutändan är ju att bebisen mår bra o är friskt!

Ni som har barn av olika kön, mådde ni olika under graviditeterna?

Jag mådde väldigt samma med mina söner. Fick dock foglossning lite tidigare andra gången o blev sjukskriven halva graviditeten. Kände sparkarna tidigare också. Annars var det nog völsigt samma. Illamående på morgonen o väldigt trött första 12 veckorna cirka. Sen bra bortsett från foglossningen. Inga andra bekymmer liksom.

Nu denna gång, så mådde jag mycket mer illa, och mådde riktigt riktigt skit mellan v 7-9. Sen kunde ja va fri från illamående i kanske en vecka, för att sen komma tillbaka. Ibland bara morgon, ibland bara kväll, ibland hela tiden.. Sen borta i en vecka. O sen tillbaka haha.

Är nu i v 19 idag, o illamåendet kom väl tillbaka förn1-2 veckor sen igen efter 1-2v frånvaro. Oftast dock kvällstid, men ibland även på förmiddagen. Såå trött på det haha.

Första 3-3,5 månaderna led jag även av förstoppning. Det var fruktansvärt jobbigt. Mådde så illa, jätteont i magen av att inte kunna få ut skiten trots att jag var konstant nödig.

Stackars min sambo som fick utstå mina gaser kvällstid. =D

Det försvann sen tack o lov, men detta hade jag inte problem med tidigare heller under mina tidigare graviditeter. Var endast hård i magen med första barnet precis i slutet.

Denna gång så känner jag inte sparkar o fladder tidigit. Jag tror mig ha känt någon gång, men väldigt osäker. Är som sagt i v 19 nu. Vet inte om det är en mindre livlig bebis eller om moderkakan kanske ligger i framkant, men den är å andra sidan inte så stor än så den rimligen dämpar sa min barnmorska, utan ibland känner man bara senare. Inget konstigt alls.

Ska bli spännande att se om det är en tjej där inne denna gång, eller om det helt enkelt beror på att det är olika pappor. Sånt kan ju också spela in. Att man mår olika.

Vad har ni för erfarenheter? Både av olika kön under graviditeter samt olika pappor? Vad var samma / annorlunda?

• Svar på tråden Ultraljud till veckan - spänd över vilket kön tredje barnet har
  • GGN

Men herregud... Hoppas ni inte får barn som har "fel" kön när det kommer till intressen och stil. Vad besvikna ni kommer bli!

• smölan
    Frenja07 skrev 2019-11-19 14:21:40 följande:

[quote=80044388][quote-nick]smölan skrev 2019-11-19 13:32:21 följande:[/quote-nick]Ja det hör nog till ovanligheterna eftersom könet precis börjar forma sig i den veckan. Det är nog en rejäl gissning ????[/

Det är inte könet i sig som man ser på kub utan det som ska bli könet. Googla nub-theory.

Inte så aktuellt för mig nu ändå som ska på det vanliga ultraljudet på torsdag o inte fick nån information om att man skulle kunna se kön på kub. Så de är nog inget de erbjuder eller skulle gissa på här i Karlstad iaf, för här har de sagt att man inte ser. Förmodligen för att det är en gissning (som egentligen vid vanliga ultraljudet) utefter vad jag läste mig till förut iaf. Att man kan kika o gissa, men att det är väldigt svårt att säga säkert i v 11.
  • smölan
    Hansogreta skrev 2019-11-19 15:02:16 följande:

Frenja07 vad tror du om min kubbild v 12.5 samt RUL v18

Hahahha ser verkligen INGENTING som skulle kunna visa kön där men det är jag det haha
  • smölan
    Sincere skrev 2019-11-19 15:16:58 följande:

Beror nog på vilken vecka du syftar till, jag gjorde KUB i vecka 12+6 och då syntes könet tydligt. Min släkting gjorde i vecka 13+4? och även hon fick en tydlig bild på könet så där har det inte gått att gissa eftersom det varit så uppenbart. I Danmark kan man få veta könet från vecka 14. Däremot så handlar nub-teorin om att gissa och det brukar jag göra mest för att det är kul, jag är inte alls insatt i hur stor sannolikhet att det stämmer men att gissa är bara en rolig sak:)

Jag gjorde kub i v 11. Förstår att det ökar chanserna att se bättre ju mer veckorna går. Men i v 11 är bebisen typ 4-5cm så förstår om de är jävligt svårt att se. Hehe.. Men ja de är kul o gissa.

Sen är de ju inte 100% säkert att de ser rätt på torsdag i v 19 heller. De händer ju titt som tätt att de ser fel.
  • smölan
    GGN skrev 2019-11-19 15:35:03 följande:

Men herregud... Hoppas ni inte får barn som har "fel" kön när det kommer till intressen och stil. Vad besvikna ni kommer bli!

Jag blir glad vilket som :)

Min tråd handlade inte om ifall man kunde se kön på kub, så tyvärr har folk snöat in på det. Jag ville bara veta om mammorna mått olika beroende på kön, men blev inte så mkt svar på just det utan nu strir alla om kub o huruvida man kan se kön eller ej.
  • smölan
    GGN skrev 2019-11-19 15:35:03 följande:

Jag blir glad vilket som :)

Min tråd handlade inte om ifall man kunde se kön på kub, så tyvärr har folk snöat in på det. Jag ville bara veta om mammorna mått olika beroende på kön, men blev inte så mkt svar på just det utan nu strir alla om kub o huruvida man kan se kön eller ej.
  • SofieBear

Jag skickade iväg en bild till Nub techs och de sa till 95% en pojke utifrån nub-teorin. Men på RUL visade det sig vara en flicka! BM tittade extra noga just för att vi berättade om det, men kunde inte se något som tydde på pojke.

• smölan
    Topcom skrev 2019-11-21 19:44:49 följande:

Hur gick det?

Det är en kille för tredje gången där inne ;D haha
  • smölan
    LSalander skrev 2019-11-21 17:22:25 följande:

Hur gick det idag, ts?

Kille igen ;D
Svar på tråden Ultraljud till veckan - spänd över vilket kön tredje barnet har