Anonym (Nä) skrev 2019-12-11 20:26:21 följande:
Jag blev färdig med utbildningen i juni förra året. Fick fast tjänst på 100 procent i november (året innan jag var färdig) och fick i februari en annan fast tjänst på heltid som jag valde att ta. Jag bor nu 300 meter ifrån jobbet och arbetar på en mindre vårdcentral.
Ingångslön 22.700 och efter min första lönerevision fick jag 23.300 kronor och där ligger jag idag.
Jag var gått ner till 80 procent på grund av småbarn och det är väldigt kännbart på min låga lön.
Jag trivs teoretiskt sett även om jag tycker att receptionen är rätt trist för det mesta. Resten är rätt kul.
Organisationsmässigt avskyr jag att jobba för regionen. Jag funderar starkt på att söka mig vidare.
Jag hade aldrig valt den här utbildningen om jag hade vetat det jag vet idag. Det spelar ingen roll hur mycket de förlänger utbildningen, statusen/lönen kommer aldrig att bli högre. Det är ett skämt att plugga två år på heltid och få en ingångslön på 22.000 med i princip noll chans till vettig lönehöjning.
Det finns mycket annat du kan plugga lika lång tid utan att behöva leva fattig och utarbetad resten av livet.
Nästan alla i klassen innan mig, som gick ut förra året, fick 25? i ingångslön(Skåne).
22 500 hade jag i somras som sommarvikarie och bara gått halva utbildningen.
Ts, jag har 1 termin kvar och trivs väldigt bra som sekreterare. Varierande och enligt mig väldigt chill jobb. Iaf där jag jobbat. Vad vi får höra i skolan är ovanstående, alltså att de flesta gått in på 25?, och är också vad jag fått höra när jag frågat nyexade på mina praktikplatser och på min timanställning.