• xndsx

Hur stor är min chans att komma in på högskolan som reserv?

Igår kom det första antagningsbeskedet för vårterminen 2020. Jag ansökte till socionomprogrammet, och så här fick jag:

1. Malmö, RESERV

Sökande med gymnasiebetyg utan komplettering (BI)

Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 223

Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 77

2. Lund, RESERV

Gymnasiebetyg (direktgrupp) (BI)

Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 320

Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 66

3. Helsingborg, RESERV

Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 159

Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 46

4. Växjö, RESERV

Betyg gymnasiet direkt gruppen (BI)

Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 111

Jag vet att jag inte alls har chans i Malmö och Lund, men andra då? Hur många tar de max egentligen? Och hur många skulle kunna ge upp sitt plats i de sista två? Jag har 16,30 som poäng, otillräcklig för ett sådant program och i ett sådana stora högskolor :/

• Svar på tråden Hur stor är min chans att komma in på högskolan som reserv?
  • Anonym (Antal)

Beror ju alldeles på hur många som är antagna i aktuell grupp. Är det bara 10 antagna så skulle jag säga att det är kört men är det däremot 200 antagning finns en chans att få en reservplats. Sen beror det ju också på hur många av reserverna innan dig som tackar nej kan ju vara allt från alla till ingen så går tyvärr inte att säga hur stor chans det är att du kommer in.

• Anonym (Pepp)
    xndsx skrev 2019-12-11 08:23:49 följande:

Igår kom det första antagningsbeskedet för vårterminen 2020. Jag ansökte till socionomprogrammet, och så här fick jag:

1. Malmö, RESERV

Sökande med gymnasiebetyg utan komplettering (BI)

Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 223

Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 77

2. Lund, RESERV

Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 320

Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 66

3. Helsingborg, RESERV

Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 159

4. Växjö, RESERV

Betyg gymnasiet direkt gruppen (BI)

Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 111

Jag vet att jag inte alls har chans i Malmö och Lund, men andra då? Hur många tar de max egentligen? Och hur många skulle kunna ge upp sitt plats i de sista två? Jag har 16,30 som poäng, otillräcklig för ett sådant program och i ett sådana stora högskolor :/

Om du inte kommer in denna gång kan du ju söka socionomprogrammet på distans i Umeå. Där är det lättare att komma in (eftersom färre söker dit): www.umu.se/utbildning/program/socionomprogrammet/

• riboflavin

Tyvärr är dina chanser väldigt små. Motsvarande samtliga antagna i urvalsgruppen behöver tacka nej och typ dubbelt så många reserver likaså innan det kan bli din tur, på alla utbildningarna.

Har du funderat på hur du kan öka dina chanser till nästa gång? Göra en komvuxprövning eller lösa en kompletterande kurs för att delta i gruppen för de med kompletterade betyg, göra högskoleprovet för att konkurrera i det urvalet också?

Jag sökte i 8 år innan jag blev antagen till slut.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • xndsx
    Anonym (Pepp) skrev 2019-12-11 11:15:09 följande:
    Om du inte kommer in denna gång kan du ju söka socionomprogrammet på distans i Umeå. Där är det lättare att komma in (eftersom färre söker dit): www.umu.se/utbildning/program/socionomprogrammet/
    Ja, det tänkte jag göra. Fast jag bor ju så långt ifrån, och distans innebär också att man ska i vissa tillfällen kunna närvara fysiskt på platsen, är inte det så?
  • xndsx
    riboflavin skrev 2019-12-11 11:47:22 följande:

Tyvärr är dina chanser väldigt små. Motsvarande samtliga antagna i urvalsgruppen behöver tacka nej och typ dubbelt så många reserver likaså innan det kan bli din tur, på alla utbildningarna.

Har du funderat på hur du kan öka dina chanser till nästa gång? Göra en komvuxprövning eller lösa en kompletterande kurs för att delta i gruppen för de med kompletterade betyg, göra högskoleprovet för att konkurrera i det urvalet också?

Jag sökte i 8 år innan jag blev antagen till slut.

Oj, bra kämpat.

Jag skulle kunna komplettera, i alla fall att göra något... Tack för tipsen.
  • xndsx
    Anonym (Antal) skrev 2019-12-11 09:37:17 följande:

Beror ju alldeles på hur många som är antagna i aktuell grupp. Är det bara 10 antagna så skulle jag säga att det är kört men är det däremot 200 antagning finns en chans att få en reservplats. Sen beror det ju också på hur många av reserverna innan dig som tackar nej kan ju vara allt från alla till ingen så går tyvärr inte att säga hur stor chans det är att du kommer in.

Lite hopp har man ändå Solig Tack.
  • Anonym (B)

Skulle bara vilja påpeka att intaget till distans i Umeå inte är så lågt som ni verkar tro ???? Första omgången som gick VT19 var det kring 1000 förstahandsvals-sökande till ca 40 platser. Vet inte hur siffrorna såg ut för HT19 däremot. Jag kom in direkt på högskoleprov på 1,25. Så om du vill komma in någonstans i landet så tror jag att det är där du ska lägga energin om du inte kommer in den här vändan ???? Men med det sagt så är det inte omöjligt att komma in även som reserv långt ner i listan, vet många som hade ungefär samma men som kom in pga väldigt många avhopp.

Men angående Umeå, vi har fysiska träffar mellan 3-6ggr per termin och 1-3 dagar per gång, det blir rätt ofta när man har långt att resa. Jag personligen tycker att det fungerar bra. Det som är knepigt är praktiken på termin fem som endast godkänns inom Umeå universitets verkningsområde, dvs du måste göra din praktik någonstans i Västerbotten eller Norrbotten.

• Anonym (B)

Vill även påpeka att alla frågetecken i texten skulle vara glada emojis :)

• Anonym (Pepp)
    xndsx skrev 2019-12-11 13:17:31 följande:
    Ja, det tänkte jag göra. Fast jag bor ju så långt ifrån, och distans innebär också att man ska i vissa tillfällen kunna närvara fysiskt på platsen, är inte det så?
    Inte säkert. Det står studieort internet. Kontakta dem och fråga!
  • Anonym (Pepp)
    Anonym (B) skrev 2019-12-12 02:17:30 följande:

Skulle bara vilja påpeka att intaget till distans i Umeå inte är så lågt som ni verkar tro ???? Första omgången som gick VT19 var det kring 1000 förstahandsvals-sökande till ca 40 platser. Vet inte hur siffrorna såg ut för HT19 däremot. Jag kom in direkt på högskoleprov på 1,25. Så om du vill komma in någonstans i landet så tror jag att det är där du ska lägga energin om du inte kommer in den här vändan ???? Men med det sagt så är det inte omöjligt att komma in även som reserv långt ner i listan, vet många som hade ungefär samma men som kom in pga väldigt många avhopp.

Men angående Umeå, vi har fysiska träffar mellan 3-6ggr per termin och 1-3 dagar per gång, det blir rätt ofta när man har långt att resa. Jag personligen tycker att det fungerar bra. Det som är knepigt är praktiken på termin fem som endast godkänns inom Umeå universitets verkningsområde, dvs du måste göra din praktik någonstans i Västerbotten eller Norrbotten.

OK missade ditt svar. TS får fundera på om det funkar med fysiska träffar i Umeå ett par gånger per termin. Från Malmö tar det bara 3 timmar med flyg ungefär.

Annars är det ju ett väldigt bra tips att göra högskoleprovet så att man kan söka även från den kvotgruppen.
  • xndsx

Nu har det andra urvalet kommit och jag ligger i 92 i Malmö, 120 i Lund, 66 i Helsingborg och 27 i Växjö. Det blir intressant att se. Vilken tur dock att jag ansökt om att läsa upp kurser som ska ge mig 2 meritpoäng, nu i vår ska jag börja. Då kan jag söka nästa år och ha min plats säkrad med högre jämförelsetal ???????? 

Svar på tråden Hur stor är min chans att komma in på högskolan som reserv?