• Zebran89

Hur vanligt är det med stark smärta under första veckorna?

Hej. Börjar bli lite halvnojig. Jag är i v 3+6, och har haft gravidsymtom sedan en vecka tillbaka. Plussade på bim-3 och sen har jag tagit två tester till där strecket blir starkare o starkare.

Men något som eskalerar det är värken i magen, jag har som mensvärk. Och jag har rätt kraftig mensvärk när jag har mens. Det kommer i omgångar flera ggr per dygn, och varar i ungefär 10 minuter när det är som intensivast.

Känns som värmekudde är min bästa vän just nu.

Så mina tankar är, är det normalt? Eller har jag utomkvedshavandeskap...

• Svar på tråden Hur vanligt är det med stark smärta under första veckorna?
  • Zebran89
    CClady skrev 2019-12-15 17:27:13 följande:

Jag hade väldigt ont precis i början jag med. Men alltid i samband med gaser eller behov av att göra no2. Blev liksom kallsvettig, vandrade runt och vart yr. Hade som mensvärk konstant i flera veckor dock, växtvärk tydligen.

Om du är orolig tycker jag dock du ska kontakta vården, Om inte annat så för att få sinnesro.

Håller tummarna för en välmående tid av graviditet framför dig!

Tack för ditt svar. Jag blir faktiskt gasig under dessa attacker av värk, och får gå och göra 2an ibland... Så håller tummarna att det är för mig som för dig och att allt går vägen. Tack för omtanken!
  • Zebran89
    JLES skrev 2019-12-15 17:34:19 följande:

Tvivlar starkt på att du kan märka av ett utomkveds. så tidigt. Dessutom så brukar det börja som ensidig smärta (men vissa upplever smärta på båda sidor eller i mensmagen överlag), ibland med kombinerande små blödningar. Vad jag har förstått så är det lite olika när detta debuterar men vecka 5-6 beskrivs lite överallt. :)

I början har man väldigt ofta växtvärk när livmodern både reser sig och växer till sig i början. Jag har haft mensvärk i vecka 3-5 under alla mina graviditeter. Har också haft blodiga flytningar i början av varje grav. Dessa graviditeter har alltså gått bra. :) Den värsta växtvärken har alltid försvunnit för mig kring vecka 6-7 och sedan har den bara återkommit sporadiskt. :) Detta är förstås superindividuellt. Jag själv hade inte heller SÅ ont som du beskriver det, men har läst om individer som haft så ont att de legat dubbelvikta. :) Ta en alvedon om du vill, det är självklart helt OK.

Tack för att du delade med dig. Jag återfår hoppet som började dala idag då jag får ont allt oftare.. Men det går fortf över på max 10 min. Så jag hoppas det är som du säger. Tack!
  • Zebran89
    Daphodil skrev 2019-12-15 17:52:33 följande:

Jag har haft kortare episoder av riktigt stark smärta, framför allt på kvällen och natten. Utomkvedshavandeskap BRUKAR kännas på ena sidan och senare i graviditeten, men det är inte alltid på det viset. Så om du fortsätter ha mycket ont dagligen tycker jag du åtminstone ska ringa gynakuten för bedömning.

Tack för ditt svar! Smärtan är centrerad och över hela livmodern, som jag har vid mensvärk oxå. Vet att jag är väldigt känslig och har låg smärttröskel. Så jag hoppas det är normalt.
Svar på tråden Hur vanligt är det med stark smärta under första veckorna?