Sanjaja skrev 2020-01-02 23:28:09 följande:
Vad är mensblodstestet? Och vad är kromosomanalys?
Dom har tagit blodprov som visat bra men vet ej vad exakt dom kollat samt ultraljud, hur kollar man immunförsvaret?
Spermaprovet va bra hos min sambo...
Vi fick 8 blastocyter till frysen och har 6 kvar nu....vi stoppade aldrig in något färskt utan har provat två frusna nu utan resultat och inget svar på vad som är fel heller....
Är 36 år...
Mensblodtest är ett prov man får skicka iväg till grekland för analys. Man kan ha infektioner som inte dyker upp på vanliga prover här i Sverige. Infektioner som kan orsaka att man inte bli gravid alternativt får upprepade missfall.
Kromosomanalys är ett blodprov där de kollar era kromosomer. Det kan hända att ni har kromosomfel som inte ayns på er men som ger nästan enbart embryon med kromosomfel och dessa blir oftast antingen ingen graviditet alls eller missfall. Det brukar ofta ingå i fertilitetsutredning.
Immunförsvaret kollar man genom blodprov men det har ni med högsta sannolikhet inte blivit screenade för om ni gjort utredningen här i Sverige.
Spermaprovet kan se bra ut, men ändå kan spermierna ha hög dna-fragmentering. Det är inget som syns på vanligt spermaprov.
Ni har fått väldigt bra resultat med embryona. Skulle gissa att det antingen beror på otur (ni bör fortsätta med de frysta, det är trots allt bara ca. 30-50% chans att lyckas per embryoåterföring), att embryona har kromosomfel, att du har infektioner (gör mensblodtestet) eller att du har något som hindrar i livmodern (gör ev. hysteroskopi för att utesluta detta). Det kan även bero på ditt immunförsvar. Har man överaktivt immunförsvar attackerar kroppen embryona (och till och med spermier) så de inte får en chans att fästa och bli graviditet, alternativt resulterar i missfall (och attackerar lroppen spermierna blir det inte ens embryon naturligt).
Om jag var du skulle jag börja med att göra mensblodtestet.