Siden skrev 2020-01-06 14:14:24 följande:
Om du besöker din lokala vårdcentral kan du få Escitalopram utskrivet, det är antidepressiva som man tar cyklist och det dämpar symtomen. Jag fick hemsk pms efter att jag fick barn och åt då dom under ett år. Men medicinen hjälper bara mot symtomen och inte orsaken till att du har hormonstörningar. Du har antagligen lågt progesteron vilket kan bero på näringsbrister, dålig sömn, för mycket stress och felaktig kost i en kombination. Jag blev hjälpt av detta (är numera symtomfri utan mediciner sedan ett år tillbaka): Läs Kaos i kvinnohjärnan av Mia Lundin och kolla in Vulverine och Hercare. Dom är bra på kvinnohälsa. Börja äta dessa kosttillskott: B-vitamin, magnesium, omega-3, d-vitamin, probiotika och 5htp. Köp progesteronkräm och smörj på cykliskt. Börja se över ditt liv och dina stressnivåer, tex är hård träning inte så bra när man har pms, bättre med lugna promenader och yoga typ. Mindfulness har hjälpt mig mycket, likaså att utesluta vitt mjöl, socker och alkohol ur kosten. Lycka till, du fixar dettta!!
Tack så mycket för alla tips, och tack för att du tog dig tid att skriva! Har ansökt om en tid hos vårdcentralen, äter redan b12, omega3 och d-vitamin (är vegetarian). Ska kolla på magnesium och övriga du nämner också. Vet att jag stressar för mycket, ska försöka varva ned lite emellanåt. Ska springa marathon i vår, men ska definitivt försöka att inte lägga några långpass under "hemska veckan". Alkohol dricker jag i princip inte men socker och mjöl är storfavoriter, tyvärr...