• Kaffetrollet

Närhetstörstande bebis :)

Hej Familjeliv!

Jag är ny här. :) 
    Har en liten dotter på 3 månader, som är alldeles underbar - och otroligt mammig och närhetstörstande. inte så konstigt egentligen för en lite bebis såklart! För det mesta är det inga problem om hon får hänga med mig på mina bestyr - hon sitter ofta i bärsjal eller bärsele och tycker inte om sin fina vagn (tyvärr).
    Hon kan inte heller sova själv, inte ens en liten minut utan konstant kroppskontakt med mig. Hon kan somna hur som helst på mig, i sjalen, i famnen och på natten samsover vi (jag vet att det inte rekommenderas..). Hon sover kloss på mig och kraffsar lite då och då med sina små fingrar under natten för att kolla så att jag är kvar liksom. Hon sover jättebra, och väcker mig kanske en gång eller två på natten för mat.

I min mammagrupp är det ingen annan bebis som är såhär närhetstörstande - samtliga sover i egen säng och nattas ca 18-19 på kvällen så att föräldrarna får egentid tillsammans. Jag blev superförvånad, hur lyckas de? så, jag provade och provade. Men min lilla skrutt vaknar så fort jag försöker smyga iväg. Jag har provat att vagga till sömns, och sedan försiktigt lägga ned henne i sängen inlindad i en filt, då vaknar hon och blir jätteledsen och efter ca 1,5 - 2 timmars försök brukar jag ge upp och gå och lägga mig med henne. Jag har provat att låta henne somna på mig, och sen flytta henne till ett babynest i soffan, samma sak.. har även provat att gå och lägga mig som vanligt med henne och "smyga" bort när hon somnat, och lämna filt och gosedjur i mitt ställe. Pappa har också provat att natta, och då går det inte alls.

Har ni några tips? Hur har ni andra med närhetstörstande barn gjort? 
    Vore härligt att kanske kunna duscha någon gång utan att hon gallskriker (det gör hon även om pappa har henne) eller att få en liten ensam stund någon gång med min fina sambo :)

Hälsningar,

Kaffetrollet

• Svar på tråden Närhetstörstande bebis :)
  • Anonym (Frallan)

För oss var det en period när pappan inte kunde natta. Bara jag dög. Man får helt enkelt stå ut. Ta vara på de stunder när bebis sover på dagtid. Det är väldigt mysigt att samsova, njut medans det varar <3

• möjligt

Bara att stå ut tror jag. Vissa barn är så, det ger sig med tiden :)

• Jemp

Det allra vanligaste (bland de jag har kontakt med) är just att samsova och att bebisar är närhetskrävande. Särskilt i den åldern. Och då bör de få närhet!

• Jemp

Att duscha får du ju göra trots att hon skriker tänker jag. Men att sambon fortfarande försöker såklart!

Våra har fått sova i knät/soffan/sjal fram tills vi lagt oss när de varit så små. Då kan man i alla fall få lite "vuxentid" även om bebisen är med.

Sen kan det vara jättejobbigt att ha en liten på sig hela tiden, jag vet. Sambon får försöka ta barnet när det är på bra humör.

• möjligt

Babysitter och någon magisk favoritleksak som endast tas fram vid ?viktiga? tillfällen räddade duscharna för mig.

Kan vara värt att testa

Sen får man ofta sjunga och vinka life medans man duschar men det kan man kanske leva med

• Kaffetrollet

Tack för alla svar! Ja, jag får acceptera att det är så just nu :) Förstår att det kommer bli lättare med tiden. Hon får träna sig att vara med pappa när jag duschar, eller kanske i babysittern.. det blir inga långa duschar kan jag ju säga ;) haha! Blev bara så ställd när ingen annan i min mammagrupp verkar ha det såhär.. 

• möjligt
    Kaffetrollet skrev 2020-01-22 16:40:20 följande:

Tack för alla svar! Ja, jag får acceptera att det är så just nu :) Förstår att det kommer bli lättare med tiden. Hon får träna sig att vara med pappa när jag duschar, eller kanske i babysittern.. det blir inga långa duschar kan jag ju säga ;) haha! Blev bara så ställd när ingen annan i min mammagrupp verkar ha det såhär.. 

De som har det så är ofta inte så aktiva med aktiviteter och :)
  • Anonym (Två barn)

Har numera två barn, båda har varit ungefär som du beskriver. Så skönt med tvåan för jag gör ingen grej av det. Det ändrar sig så fort ändå! Kan hända hur mycket som helst på en månad i den åldern. Mitt tips är att gör vad som blir lättast för dig själv just nu. Allt det andra ordnar sig sen.

• jrockyracoon
    Kaffetrollet skrev 2020-01-22 13:08:08 följande:

Hej Familjeliv!

Jag är ny här. :) 
    Har en liten dotter på 3 månader, som är alldeles underbar - och otroligt mammig och närhetstörstande. inte så konstigt egentligen för en lite bebis såklart! För det mesta är det inga problem om hon får hänga med mig på mina bestyr - hon sitter ofta i bärsjal eller bärsele och tycker inte om sin fina vagn (tyvärr).
    Hon kan inte heller sova själv, inte ens en liten minut utan konstant kroppskontakt med mig. Hon kan somna hur som helst på mig, i sjalen, i famnen och på natten samsover vi (jag vet att det inte rekommenderas..). Hon sover kloss på mig och kraffsar lite då och då med sina små fingrar under natten för att kolla så att jag är kvar liksom. Hon sover jättebra, och väcker mig kanske en gång eller två på natten för mat.

I min mammagrupp är det ingen annan bebis som är såhär närhetstörstande - samtliga sover i egen säng och nattas ca 18-19 på kvällen så att föräldrarna får egentid tillsammans. Jag blev superförvånad, hur lyckas de? så, jag provade och provade. Men min lilla skrutt vaknar så fort jag försöker smyga iväg. Jag har provat att vagga till sömns, och sedan försiktigt lägga ned henne i sängen inlindad i en filt, då vaknar hon och blir jätteledsen och efter ca 1,5 - 2 timmars försök brukar jag ge upp och gå och lägga mig med henne. Jag har provat att låta henne somna på mig, och sen flytta henne till ett babynest i soffan, samma sak.. har även provat att gå och lägga mig som vanligt med henne och "smyga" bort när hon somnat, och lämna filt och gosedjur i mitt ställe. Pappa har också provat att natta, och då går det inte alls.

Har ni några tips? Hur har ni andra med närhetstörstande barn gjort? 
    Vore härligt att kanske kunna duscha någon gång utan att hon gallskriker (det gör hon även om pappa har henne) eller att få en liten ensam stund någon gång med min fina sambo :)

Hälsningar,

Kaffetrollet

Man rekommenderar (tyvärr) inte samsovande p.g.a. rädsla för spädbarnsstöd, något som jag anser riskerar att försämra anknytningen hos barnet. Man väger inte in de anknytningsmässiga konsekvenserna när man gör den rekommendationen.

Om man väljer bort samsovande av spädbarn så rekommenderar jag att man åtminstone har barnet i samma rum.

Så vad bra att ditt barn har signalerat till dig att det mår dåligt av att bli lämnad. Hade det inte uttryckt sin sorg verbalt utan hållit det inom sig, hade det kanske utvecklat en anknytningsstörning som följt det genom livet. Nu är det viktigt att du tar dessa signaler på allvar.

Barn är förstås olika. Vissa är högkänsliga och behöver nästan konstant känna närvaron av den vuxne. Andra är åt andra hållet, autistiska barn har ofta inte alls samma stora behov av vuxenkontakt och upplevs därför som väldigt "välartade" och lätta barn. 

Ta hand om ditt barn på bästa sätt, genom att lyssna på barnets behov och att låta det styra. Barn blir trygga genom att få sina fysiska och emotionella behov tillgodosedda. Tyvärr kan det bli orättvist ibland när en förälders barn sover tungt och länge samtidigt som ett annat sover kort och oroligt.
  • elinob

Du, jag vill bara försäkra dig om att det är helt normalt. Och att den där hetsen att lägga ner bebisarna är en orimlig stress. Det kommer. Men håll inte på och "träna" bebis eööer något på att vara själv. Min erfarenhet och kunskap säger att det tvärtom släpper när dom är tillräckligt påfyllda av närhet. Sen kommer det tillbaka när dom har jobbiga perioder. Och så får det upp och ner. Ge henne det hon vill ha: dig! Och skit i resten.

Svar på tråden Närhetstörstande bebis :)