Närhetstörstande bebis :)
Hej Familjeliv!
Jag är ny här. :)
Har en liten dotter på 3 månader, som är alldeles underbar - och otroligt mammig och närhetstörstande. inte så konstigt egentligen för en lite bebis såklart! För det mesta är det inga problem om hon får hänga med mig på mina bestyr - hon sitter ofta i bärsjal eller bärsele och tycker inte om sin fina vagn (tyvärr).
Hon kan inte heller sova själv, inte ens en liten minut utan konstant kroppskontakt med mig. Hon kan somna hur som helst på mig, i sjalen, i famnen och på natten samsover vi (jag vet att det inte rekommenderas..). Hon sover kloss på mig och kraffsar lite då och då med sina små fingrar under natten för att kolla så att jag är kvar liksom. Hon sover jättebra, och väcker mig kanske en gång eller två på natten för mat.
I min mammagrupp är det ingen annan bebis som är såhär närhetstörstande - samtliga sover i egen säng och nattas ca 18-19 på kvällen så att föräldrarna får egentid tillsammans. Jag blev superförvånad, hur lyckas de? så, jag provade och provade. Men min lilla skrutt vaknar så fort jag försöker smyga iväg. Jag har provat att vagga till sömns, och sedan försiktigt lägga ned henne i sängen inlindad i en filt, då vaknar hon och blir jätteledsen och efter ca 1,5 - 2 timmars försök brukar jag ge upp och gå och lägga mig med henne. Jag har provat att låta henne somna på mig, och sen flytta henne till ett babynest i soffan, samma sak.. har även provat att gå och lägga mig som vanligt med henne och "smyga" bort när hon somnat, och lämna filt och gosedjur i mitt ställe. Pappa har också provat att natta, och då går det inte alls.
Har ni några tips? Hur har ni andra med närhetstörstande barn gjort?
Vore härligt att kanske kunna duscha någon gång utan att hon gallskriker (det gör hon även om pappa har henne) eller att få en liten ensam stund någon gång med min fina sambo :)
Hälsningar,
Kaffetrollet