• LejonSa

    Hjälp! Problem på förskolan.

    Hej.

    Jag ska försöka hålla mig kort.

    Har en 4 åring som gått på fsk sedan strax efter 2 års åldern. Dock först sista året som han går regelbundet och går ca 30-35h i veckan.

    Min son har sedan han föddes (är född två mån prematurt och opererad vid födsel) varit ett lugnt barn. Nyfiken. Vetgirig tidigt. Inget barn som ränt runt eller varit superaktiv (som lillasyskonet nu haha!) utan mer utforskande kunskapsmässigt. Älskat böcker så länge jag kan minnas. Pekat och velat veta vad allt är. Pratat tidigt. Räknat tidigt. Lärt sig färger former tidigt osv.

    Har börjat knäcka läskoden nu.

    Sen han börjar förskolan (sen han började gå mer regelbundet) har en livligare Liten herre visat sig. Något jag ändå välkomnar. Att han tar för sig mer och inte ?bara? vill vara stilla och pyssla/pussla osv.

    Börjat utmana sig själv grovmotoriskt osv mer. Super tycker jag!

    Problemet är dock att de på förskolan upplever att han inte sitter med i samlingar alltid och är ofta ett ?störmoment? vid lunchen. Det är svår för dom att få honom att stanna kvar. Han ränner iväg ofta och/eller kan börja skrika (inte arg skrik utan mer lekskrik/ljud)

  • Svar på tråden Hjälp! Problem på förskolan.
  • LejonSa

    Oj. Nu råka jah skicka iväg för tidigt. Ska försöka lägga till detta som en Edit när jag sitter vid datorn.

    Iaf... det verkar som de tycker att det är svårt att hantera honom. De har tagit hjälp av spec ped för att se hur deras förhållningssätt är osv. Men verkar inte hjälpa.

    Någon som känner igen detta? Jag känner inte igen detta från hemmet. Däremot så kan jag ändå föreställa mig vad de pratar om. Alltså att jag sett detta hos mitt barn vid några tillfällen. Men LÅNGT ifrån ofta. Någon gång. Och då har det sin orsak i olika förklarliga saker. Och är helt och fullt hanterbart.

    Hur kan det komma sig att det är så här i förskolan? Han beskriver själv att det är för att han vill göra annat just då. Och så kan det ju vara hemma med men då räcker det att jag säger att det kan vi göra men efter vi ätit. Så accepterar han det utan problem. Upplever inte heller honom som något överdrivet trotsigt barn som sätter sig på tvären. Det verkar de dock göra på förskolan. Alltså tycka att han sätter sig på tvären.

    Vi ska ha möte om någon dag. Men vill gärna ha lite input.

    Tack!

  • MammaPolly

    Jag vill börja med att säga att det inte finns ett rätt sätt att delta i en samling, alla barn är olika och deltar och lär sig på olika sätt. Är han inte intresserad av samlingen kanske pedagogerna behöver se över den, det kanske behövs något annat/mer? Är han det enda barnet som de har "problem" med under samlingen?

    (Det kan dom givetvis inte svara dig på men det kanske tål att tänkas på)

    Måltiden är också ett sådant moment i f.skolan som är svårt. Kanske det hjälper att byta plats? Har de bestämda platser? Annars kan det underlätta om han har det. Han kanske behöver sitta brevid en pedagog?

    Varje moment som går att förtydliga de vuxnas förväntningar på barnet är värt att göra i dessa lägen, upplever jag.

    Sen funderar jag på hur pedagogerna agerar när "problemen" uppstår. Berättar dem att han gör fel? Eller visar dem hur han ska göra?

    Det kan också avgöra....

    Lycka till

Svar på tråden Hjälp! Problem på förskolan.