Inlägg från: MammaTillDansband |Visa alla inlägg
  • MammaTillDansband

Amning och flaska

Följer hon sina vikt- och längdkurvor?

Jag har inte gått på ålder när jag introducerat fast föda, utan intresse. När hon sitter med vid bordet när resten av familjen äter, är hon då intresserad av vad ni andra håller på med?
    Jag har väntat med att servera mos, gröt och puréer tills jag sett att bebisen i fråga visat tydligt att hen också vill vara med och äta, t ex följt en ätande persons bestick med blicken.

Att hon inte vill äta gröten är inte konstigt, den mesta köpebarnmaten är smaklös och tråkig, och bebisar brukar gilla tydliga smaker. Mosad banan, kokt och mosad morot osv, i med lite smör så blir det fler kalorier också.
    Vissa bebisar ogillar att bli matade och vill själva stoppa in maten i munnen. Har du testat majskrokar?

• MammaTillDansband

Dessa BVC-sköterskor är roliga med sina idéer! Min dotter, några månader äldre, planade också ut i sin viktuppgång vid halvåret, och då visade min BVC-tant kurvan och sa att det var heeelt normalt för ammade barn att ha som en puckel på kurvan då. Hon kallade det t o m för amningspuckel.

Så fortsätt du att helamma, och när din dotter är mer intresserad av fast föda kommer hon att visa det!

• MammaTillDansband

Härligt med en välmående bebis Hjärta !
    Rätt var det är vill hon smaka av egen fri vilja, så det är ingen mening med att tvinga henne innan dess.
    Mot BVC-tanten rekommenderar jag taktiken: Håll med, le och nicka, och gör som du vill ändå när du kommit hem.

Svar på tråden Amning och flaska