• Dzala

Barn som kräkts med en dags mellanrum. Är det verkligen magsjuka?

Igår morse kräktes vår 5 åring och blev hemskickad från förskolan. Hon klagade på lite ont i magen men drack blåbärssoppa och åt någon skorpa. vi tänkte att hon säkert åt för mycket gröt till frukost det har hänt att hon kräkts om hon ätit för mycket. Ingen feber eller diarré bajsar som vanligt. Idag har hon lekt och haft massa energi åt en smörgås till frukost och lite plättar till lunch och en banan till mellis. Till middag åt hon kött och potatis. När det blev dags för kvällsmat spydde hon igen. Utan förvarning och inget illamående. Kan de verkligen spy med över ett dygns mellanrum då borde det väl inte vara magsjuka?

• Svar på tråden Barn som kräkts med en dags mellanrum. Är det verkligen magsjuka?
  • Vivala

Låter inte direkt som magsjuka. Har hen bajsat? Kan va förstoppning.

• Dzala

Ja hon bajsar typ 3 gånger per dag har alltid gjort och är nästan aldrig hård i magen. Idag en gång och det var normal konsistens.

• Solblomma30

Det kan nog tyvärr vara magsjuka. Så har det varit här hemma när våra barn varit magsjuka. Vi har inte riktigt vetat om de verkligen varit sjuka eller ej, men så har maken eller jag blivit smittade och börjat kräkas massor inom två dygn och då har det inte varit någon tvekan längre. Våra barn kräks sällan mer än två ggr totalt, ibland med ett dygns mellanrum. De brukar vara pigga och äta emellan. Men vi vuxna får som en klassisk magsjuka där vi bor på toan i ett dygn :(

• Dzala

Undra om magsjuka kan yttra sig lite olika då? För jag har precis fått värsta diarrén men något sådant har ju inte dottern drabbats av. ????

• cosinus
    Dzala skrev 2020-02-18 22:08:02 följande:

Undra om magsjuka kan yttra sig lite olika då? För jag har precis fått värsta diarrén men något sådant har ju inte dottern drabbats av. ????

Ja det är rätt vanligt. Yngsta dottern kan klara sig med att bara klaga på magknip och ev vara lite dålig i magen för att sen smitta brorsorna som kräks som grisar i ett dygn. Åker vi föräldrar dit kan det återigen te sig helt olika.

Olika magsjukor beter sig olika och drabbar också olika personer olika.
Svar på tråden Barn som kräkts med en dags mellanrum. Är det verkligen magsjuka?