mrsWikman skrev 2020-02-26 07:42:58 följande:
Vi är inte så intresserade av "moderna" namn, så typ allt på topp 20-listorna går bort.
Varken makens eller mins äldre generationer har speciellt fina namn, vi blir inte så sugna på Kerstin, Ingeborg, Gurli, Rut eller Britta. Mansnamnen är inte bättre dem; Hilmer, Willy, Göte, Ernst eller Torsten.
Problematiken med att göra som "alla" andra är att de bästa släktnamnen redan är upptagna. (Vi kommer bägge två från stora familjer)
På listan över andra förslag har vi:
Hanna
Kristina
Sofia
Elisabet
Adam
Erik
Gustav
Oskar
Jag förstår... Jag tycler absolut inte det är något fel på några av era namn, men medelåldern på Hanna, Kristina, Sofia och Elisabet är också ganska hög... säg runt 35-40 just nu. Det betyder att ert barn skulle heta slm medelålder kvinnor när det växer upp. Jag kommer vidhålla att för mig känns det fel, och lite taskigt mot barnet.
Pojknamnen är lite enklare, de fyra du föreslår här är mer namn som funnits i alla generationer. Oskar är dock väldigt populärt just nu, ganska säker på att d3t är på topp 20?
Undrar du vad jag tycker så satsa på ett fint engelskt namn i stället, ett som funkar på svenska, men inte är alltför likt en svensk motsvarighet, om ni vill ha ett visst uttal t ex.
Men det viktigaste är såklart att du och mannen gillar namnet, och att det passar ungen som kommer