• highhoe

Gud är en Moder

Eller hur? Efterom allt liv på jorden skapas ju av det kvinnliga könet, honor och ej män, hanar. Eller hur? hahah .. Det är ju så j-a uppenbart att jag kan inte fatta att över en biljon tror på det motsatta.. det är sjukt. Självklart är Gud en moder (eller ja båda men främst en moder) eller hur?

• Svar på tråden Gud är en Moder
  • Aniiee

It takes two to tango....

I have a growing lack of disgust for you
  • highhoe

Jo jag vet. men eftersom kvinnan gör det mesta av jobbet så borde rimligtvis hon få den främsta äran också.. eller hur?

• highhoe

Men folk verkar ju värdera mäns svett, blod och tårar mer framför än kvinnas i den här världen. Maskiner framför människor osv. Rent socialt och marknadsmässigt mm. Fader gud framför Moder gud osv. Helt sjukt

• Pentra

Gud; en man. Gudinna; en kvinna. ... /Pentra

• highhoe
    Pentra skrev 2020-03-02 21:46:25 följande:

Gud; en man. Gudinna; en kvinna. ... /Pentra

Ja, men du förstår ju vad jag menar. Försök inte komma undan
  • Anonym (Edina)

Tror nog att ganska många av alla de troende du refererar till skulle säga att Gud är varken han eller hon.

Att tex många kristna säger han om Gud är väl för att Jesus var en man, men det finns också bibelord där Gud omnämns i kvinnliga termer -som en moder tex.

• flygrl
    Anonym (Edina) skrev 2020-03-02 22:50:21 följande:

Tror nog att ganska många av alla de troende du refererar till skulle säga att Gud är varken han eller hon.

Att tex många kristna säger han om Gud är väl för att Jesus var en man, men det finns också bibelord där Gud omnämns i kvinnliga termer -som en moder tex.

Jag är kristen och uppfattar Gud som bortom hon och han. Man kan omtala Gud som hon eller han för att göra det mer gripbart för vårt begränsade, mänskliga tänkande och för att betona vissa sidor av Gud men Gud är mycket mer än så, mer än vi kan fatta.
  • Liberté

Om du menar gud som från bibeln så visst kan den ärkepsykopaten vara en kvinna.. hämndlysten och oberäknelig som få.

Svar på tråden Gud är en Moder