Anonym (Trötter) skrev 2020-03-05 22:03:40 följande:
Egentligen ett ganska billigt nöje om man håller det på den nivån. Vad räcker 3000kr till? Ett par besök på restaurang, om man nu avstår från att spela. Kanske om man sparar i tio år så kan man unna sig en resa?
Eller så kanske man bara ska leva för att arbeta, sova, betala skatt och sen dö utan att ställa till något besvär.
Jadå. 3000 per år är inte mycket för en svensk. Jag vill bara ge perspektiv på hur mycket pengar som är i rullning. De 15 miljarder som var för spel 2018, är ju bara en grej, ett nöje - det finns ju många fler. Så pengar, det har vi svenskar i överflöd - även om vi själva verkar tro att fattigdom handlar om att inte kunna köpa lördagsgodis eller julklappar. Dessa två räknas dock som lyxvaror.
Vi straffar de som flyr istället för de som orsakar själva flykten - det är en hemsk värld att leva i idag. För att lösa den kris måste det finnas stabila zoner och länder där folk faktiskt kan leva, inte bara överleva. Ett flyktingläger är det väldigt svårt att leva i.
Att människor reagerar på ett negativt sätt i sitt liv (allt från självmord, bli kriminell, slåss, dricker, etc etc) har inget med etnicitet eller annat att göra - det är en mänsklig egenskap som finns hos alla individer. Detta gör dock ingen oskyldig och fråntar inte en individ sitt ansvar - alla brottslingar SKA lagföras. Dock verkar det som om folk idag går tillbaka till ett pre 1900 tänk där man skulle försöka påvisa att vissa grupper är på ett visst sätt (och att vi är bättre än dem), fast med en annan infallsvinkel (kultur). Läskigt att dessa igen får fäste.
( - ja, jag jämför det som händer idag med den stora rasismvågen i början av 1900 talet. Att folk inte ser likheter med det utan bara säger: "Jag är inte rasist!" Visar bara att de själva inte ser att endast orden är utbytta - tankesättet är kvar. Låt 'dem' dö o flyktingläger eller på medelhavet, för 'vi' orkar inte rädda fler. Hemska värld!)
SWO