• Kvinnaimedelåldern

Ni med sommarstuga: har ni extra många vänner på sommaren?

Är lite nyfiken på att höra hur ni som har kustnära sommarbostäder gör med vänner som sällan hör av sig under vinterhalvåret men sedan gärna kommer förbi på sommarhalvåret, (gärna några dygn v28-32).

• Svar på tråden Ni med sommarstuga: har ni extra många vänner på sommaren?
  • Nicco123

Följer tråden, har ingen sommarstuga men skulle gärna vilja att folk hörde av sig och ville komma om jag hade en då jag skulle tycka det var lite långrandigt efter ett tag att sitta där.

• Ful Anka

Jag vill bara göra klart att riktiga vänner hör av sig innan de dyker upp.
    Oavsett vart man råkar bo.

This is my life and I don't care
  • Kusinen

Lite roligt hur man kan tolka en rubrik innan man läser. Jag hann få bilden av att det handlade om en person som ville skaffa sommarstuga för att utöka umgänget :)

Har ingen sommarstuga själv men tror att det är ganska vanligt med mer besök och umgänge på sommaren. Då har ju många mer tid och det känns mer avslappnat att hälsa på på ett semesterställe under ledigheten. Jag tror att det är ganska vanligt med vänner som man bara umgås med på sommaren eller i fjällstugan osv.

• Kvinnaimedelåldern
    Nicco123 skrev 2020-03-06 00:03:33 följande:

Följer tråden, har ingen sommarstuga men skulle gärna vilja att folk hörde av sig och ville komma om jag hade en då jag skulle tycka det var lite långrandigt efter ett tag att sitta där.

Jättetrevligt att folk vill komma. Långrandigt blir det aldrig. Fullt hus. ????
  • Kvinnaimedelåldern
    Ful Anka skrev 2020-03-06 07:35:54 följande:

Jag vill bara göra klart att riktiga vänner hör av sig innan de dyker upp.

Oavsett vart man råkar bo.

Ja, absolut. Men hur hanterar man ytliga bekanta som bjuder in sig själva till högsäsongsveckorna? Då är man helt plötsliga väldiga goda vänner :)
  • Kvinnaimedelåldern
    Kusinen skrev 2020-03-06 07:40:39 följande:

Lite roligt hur man kan tolka en rubrik innan man läser. Jag hann få bilden av att det handlade om en person som ville skaffa sommarstuga för att utöka umgänget :)

Har ingen sommarstuga själv men tror att det är ganska vanligt med mer besök och umgänge på sommaren. Då har ju många mer tid och det känns mer avslappnat att hälsa på på ett semesterställe under ledigheten. Jag tror att det är ganska vanligt med vänner som man bara umgås med på sommaren eller i fjällstugan osv.

Ja, så är det säkert. Och det ÄR väldigt trevligt. Jag blev bara lite trött häromdagen när tredje bekanta (med familj) ville boka in något under perioden v 28-32. Väldigt trevligt att folk vill hälsa på men semestern blir inte semester för oss - känns snarare som att vi driver hotell. Hur säger man ifrån på ett snyggt sätt?
  • Kvinnaimedelåldern
    Kusinen skrev 2020-03-06 07:40:39 följande:

Hehe, jag kan förstå att rubriken kan tolkas så! :)
  • Tow2Mater

Det finns säkert underhåll ni måste gora? Säg till dem att ni planerar skrapa och måla i sommar och inte har tid med gäster. Kanske be dem komma och hjälpa till (med väl definierade uppgifter for var och en) over en helg om du inte kan säga nej.

• Caliot
    Kvinnaimedelåldern skrev 2020-03-06 22:30:10 följande:

Ja, absolut. Men hur hanterar man ytliga bekanta som bjuder in sig själva till högsäsongsveckorna? Då är man helt plötsliga väldiga goda vänner :)

Hade aldrig gått med på de. Hade klargjort att familjen (om det finns nån) kommer dom veckorna eller som nån annan skrev, att ni ska rusta upp och inte har tid
  • Kvinnaimedelåldern
    Tow2Mater skrev 2020-03-06 22:54:45 följande:

Det finns säkert underhåll ni måste gora? Säg till dem att ni planerar skrapa och måla i sommar och inte har tid med gäster. Kanske be dem komma och hjälpa till (med väl definierade uppgifter for var och en) over en helg om du inte kan säga nej.

Smart! Helt sant dessutom (förutom att vi ska försöka jobba undan under våren så att vi kan vara lediga i sommar). Tack!
Svar på tråden Ni med sommarstuga: har ni extra många vänner på sommaren?