• Pick

Förstoppning hos barn, HJÄLP!

Hej!

Vi har ett stort bekymmer här hemma. Liten är 3,5 år och vägrar bajsa. Liten har fortfarande blöja, vilket liten vägrar att sluta med. Så liten har alltid bajsat i blöjan utan problem. För ca 1,5 månad sedan började Liten få problem med bakandet. Skrek vid utömning och efter denna händelse så vägrar Liten bajsa. Skriker, hoppar, får panik.. säger sig ha ont i snoppen, magen och rumpan.

Liten VÄGRAR plommonpure, plommongröt, plommonjuice, torkade plommon, päron, osv.

Vi köpte laktulos som är ett JÄVLA helvete att få i Liten ..

inget funkar.. Liten bajsar ibland och det här gått bra .. men ändå så fortsätter liten med detta beteende.

I natt var vi till akuten för att Liten låg och skrek med jämna intervaller i sängen .. i flera timmar. Allt var normalt. Läkaren sa bara att vi skulle ge laktulos och klyx. Men Liten får panik och VÄGRAR klyx.. kändes som en tortyr att försöka få liten att ta emot klyx. Vi har försökt att prata om det och förklara men inget hjälper..

Vad fan ska vi göra?

Liten hatar all slags mat.. äter bara pasta, bröd och allt som man inte egentligen ska äta när det gäller förstoppning.

Vad ska vi ta oss till ???

Fick tips om linfrön .. en tesked ? Tror nog att han spottar ut det men värt ett försök. Men jag är helt utmattad av detta. Han skriker och vägrar.. en bestämd liten !

• Svar på tråden Förstoppning hos barn, HJÄLP!
  • nnnnnnnn

Testa att ge mycket gurka och vattenmelon.
    Kiwi kan hjälpa.
    Och annat som har lite rinnig konsistens kan blandas med lactulosen tex sylt, kräm, smoothie, välling, gröt mm.

Och ta rejält med smör på det som äts tex pastan, mackan osv. Det hjälper iallafall lite även om maten inte är så bra.

Frukt är kanon även om det inte är katrinplommon!

Mina har gillat torkade aprikoser och russin, det funkar med. Servera med vattenflaska!

Min som lätt får förstoppning får vattenflaska på morgonen, så dricker barnet av bara farten när det är morgon-bollibompa.

• Anonym (ka)

Köp hem festisar med sugrör som är skojigt att dricka. Låt barnet dricka så mycket den vill. Då får den i alla fall vätska isig.
    Hjälpte på ett av mina barn som också vägrade allt

• Anonym (!)

Vi har haft två barn som haft problem med magen, det är tydligen jättevanligt.
    Vi har gett Microlax, men det har varit tufft och inget de velat ha. Till slut fick vi Movicol utskrivet av läkare. Det är ett pulver som man blandar i dryck. Det funkar jättebra! Några dagar, sedan går det som vanligt. Men det är viktigt att fortsätta även när förstoppningen släppt, annars kommer den tillbaka. Lactulos provade vi också och det funkade inte alls.

• nnnnnnnn

Gillar barnet glass kan man frysa egna smoothie-glassar tex Bravo-smoothie om man inte vill göra egen.

Isglass är vätska, även om det är lite onödigt mycket socker i.

Sen muta även om man tänkt att inte göra det med sina barn... Lätt värt tex en chokladbit eller lösgodisbit varje gång som barnet bajsat (max 1 eller 2 per dag, annars kan det bli massor med småpluttar bara för att få gotter).
    Annat alternativ om inte barnet gillar godis eller ni inte vill ge godis - Klistermärke på ett papper på toan? Tex 100 rutor att sätta klistermärket i, bestäm om det är med blöja eller bara potta/toa som ger klistermärke. På vissa rutor står/ritar man extra belöningar tex badhuset, bio, baka, biblioteket, lekplatsbesök, annan aktivitet som barnet gillar men inte gör så ofta. Så kanske 5 dagar med bajsning = gå på biblioteket, 10 dagar = baka tårta, osv.
    Man kan såklart dubbelmuta med! 1 godis per dag + 1 klistermärke.

• Anonym (K)

Båda mina två äldsta har haft problem med förstoppning. Laktulos funkade inte på dem för vi fick hela tiden öka dosen. Se till att barnet dricker mycket. Blanda i t ex rapsolja i maten han äter, det hjälper till att smörja tarmarna. Gillar barnet messmör? Det är också lösande. Ha på mackan eller låt smälta i välling eller annan varm dryck. Vi gav klyx när de inte hade bajsat på ungefär en vecka. Jag vet hur hemskt det är men ibland måste man göra saker även om det käns hemskt. Efteråt, när barnen hade bajsat, var de båda nöjda, glada och lättade. Vill ni inte köra med klyx, eller om det inte har gått så lång tid sedan barnet bajsade senast, kan ni testa microlax. Det är som en mindre version av klyx. Vi har även i omgångar kört med mutor. En liten pinnglass varje gång det kommer bajs. Jag tycker även ni ska introducera potta/toa just när barnet ska bajsa. För många barn är det lättare att få ut bajset (svårare att hålla emot) när det sitter på toa/potta. Du kan be barnet hosta när det sitter där för då är det också svårare att hålla emot. Boka även tid hos en barnläkare för att få tips och råd. Båda mina barn har fått Forlax utskrivet. Det är ett pulver man blandar med vätska och dricker. Som mest drack den äldsta tre doser om dagen. Den andra dricker numera en dos om dagen och han blir 4 år i sommar. Han började med Forlax när han var 2 år. Äldsta började med Forlax när han var 1,5 år och när han var 4 år kunde vi långsamt fasa ut det. Nu är han 6,5 år och har inga problem med förstoppning längre.

• Anonym (.)

Forlax är bra, och i vissa fall Laktulos, som även kan blandas i gröt tex. Man skall gärna sitta länge på toaletten tex läsa eller iPad. Sitt på toa även med blöja.

Ge resulax varannan dag utan avföring i början. Det är mildare än microlax. Öka dosen förlag och /eller Laktulos vb. Ingen stress och press att släppa blöjan.

• Anonym (T)

Titta på vilken mat som är lösande men titta även på det som stoppar. Försök dra ner på det som stoppar och öka det som löser.

Mjuk banan är lösande medans hård banan är stoppande tex.

Äppeljuice är också lösande.

Kan du göra fruktsmooties kan du blanda ner lite lactulos i.

Mina barn gillar renee voltaires 6pack med russinblandningar.

Låt han ha blöjan tills magen kommer igång igen, det är inte det viktigaste just nu.

• Anonym (Sara)

Be läkaren skriva ut Movicol junior. Den kan man blanda med saft. När det gäller förstoppning så behöver man jobba både uppifrån och nerifrån både Movicol och klyx. Klyx varannan dag i en vecka exempel. Min dotter hatar också klyx. Men det känns lite bättre om man ger den med en liten kateter slang. Slangen är ju mjuk och böjlig. Sådana kan man få ifrån vårdcentralen.

• Anonym (Movicol)

Håller med om att försök få utskrivet movicol jr. Det enda som hjälp här. Det kan man behöva stå på en lite längre tid för att få ordning på magen.

Svar på tråden Förstoppning hos barn, HJÄLP!