Inlägg från: Anonym (K) |Visa alla inlägg
  • Anonym (K)

Förstoppning hos barn, HJÄLP!

Båda mina två äldsta har haft problem med förstoppning. Laktulos funkade inte på dem för vi fick hela tiden öka dosen. Se till att barnet dricker mycket. Blanda i t ex rapsolja i maten han äter, det hjälper till att smörja tarmarna. Gillar barnet messmör? Det är också lösande. Ha på mackan eller låt smälta i välling eller annan varm dryck. Vi gav klyx när de inte hade bajsat på ungefär en vecka. Jag vet hur hemskt det är men ibland måste man göra saker även om det käns hemskt. Efteråt, när barnen hade bajsat, var de båda nöjda, glada och lättade. Vill ni inte köra med klyx, eller om det inte har gått så lång tid sedan barnet bajsade senast, kan ni testa microlax. Det är som en mindre version av klyx. Vi har även i omgångar kört med mutor. En liten pinnglass varje gång det kommer bajs. Jag tycker även ni ska introducera potta/toa just när barnet ska bajsa. För många barn är det lättare att få ut bajset (svårare att hålla emot) när det sitter på toa/potta. Du kan be barnet hosta när det sitter där för då är det också svårare att hålla emot. Boka även tid hos en barnläkare för att få tips och råd. Båda mina barn har fått Forlax utskrivet. Det är ett pulver man blandar med vätska och dricker. Som mest drack den äldsta tre doser om dagen. Den andra dricker numera en dos om dagen och han blir 4 år i sommar. Han började med Forlax när han var 2 år. Äldsta började med Forlax när han var 1,5 år och när han var 4 år kunde vi långsamt fasa ut det. Nu är han 6,5 år och har inga problem med förstoppning längre.

Svar på tråden Förstoppning hos barn, HJÄLP!