• sommarvindar555

Pappa till dotter har fått henne att ljuga i flera månader

Precis fått reda på att min dotter 6 år har blivit övertalad av sin pappa att ljuga/ej berätta att han har en sambo sedan flera månader tillbaka. OCH en kanin som är sambons. Min dotters högsta önskan har i flera år varit att ha en egen kanin, men hon har inte fått fått berätta det för mig. Hon har blivit kallad lögnare i skolan då kompisar frågat mig om kaninen och jag sagt att hon ej har någon kanin.. Är det verkligen läge att hon fortsätter bo varannan vecka efter denna upptäkt? Alltså inget emot att pappan är sambo utan för att som jag anser det ha misshandlat dottern psykiskt under flera månader och att hon behövt ljuga om vad de tre gjort under pappans vecka. Dotter har aldrig varit speciellt glad över att bo hos sin pappa som hon upplever som sträng, arg och skrikig. (Jag lämnade honom pga hans humör för 4 år sedan, jag har ingen ny) Vad tycker ni?

• Svar på tråden Pappa till dotter har fått henne att ljuga i flera månader
  • Gameofthrones

Hur vet du allt detta ifrån hennes 6 åriga värld? Eller är det ifrån pappan? Eller rykten ifrån skolan?

En sexårigt barn kan man ta allvarligt på mittemellan eller inte så mkt. Det beror på hur uppfattningen är just för barnet.

Har du pratat med källan dvs pappan. Du kan inte bara gå på skolans rykte eller barnets.

Man ska inte tro på rykten det het väl många? Man ska ju prata med källan. Och kommunicera vuxet.

• scanmia

Skitfult av pappan, MEN nu måste du ju visa din dotter att du kan hantera sanningen och att hon faktiskt kan berätta allt för dig. Om du ställer till en stor scen och kanske gör umgänget med hennes pappa svårare så gör du situationen bara etter värre. Det här är din chans att visa dig vuxen och hantera situationen på bästa möjliga sätt för din dotter.

Jag förstår verkligen att du är besviken på pappan, men håll ögonen på det som är viktigt och låt honom inte förstöra det.

• sommarvindar555
    scanmia skrev 2020-03-16 01:36:09 följande:

Skitfult av pappan, MEN nu måste du ju visa din dotter att du kan hantera sanningen och att hon faktiskt kan berätta allt för dig. Om du ställer till en stor scen och kanske gör umgänget med hennes pappa svårare så gör du situationen bara etter värre. Det här är din chans att visa dig vuxen och hantera situationen på bästa möjliga sätt för din dotter.

Jag förstår verkligen att du är besviken på pappan, men håll ögonen på det som är viktigt och låt honom inte förstöra det.

Tack för fint svar! Är dock väldigt orolig att hon ska få men av detta ljugande. (Hon började kissa på sig i den vevan inser jag nu. Och har fått utbrott och gråtattacker som hon aldrig haft tidigare. Blivit mörkrädd. Känns som hon förändrats väldigt mkt)
  • Mortiscia80
    sommarvindar555 skrev 2020-03-16 01:50:39 följande:
    Tack för fint svar! Är dock väldigt orolig att hon ska få men av detta ljugande. (Hon började kissa på sig i den vevan inser jag nu. Och har fått utbrott och gråtattacker som hon aldrig haft tidigare. Blivit mörkrädd. Känns som hon förändrats väldigt mkt)
    Ja hon har ju så klart ångest över att bli satt i den där situationen! Stötta henne och uppmuntra henne, att man alltid ska säga sanningen även om man är rädd och att du inte är arg på varken henne eller någon annan.
  • Gameofthrones
    sommarvindar555 skrev 2020-03-15 19:32:46 följande:

Alltså fått det bekräftat från pappan att det är så

Oj, det är så. Jag tycker att det är fel att det blir sådär. Usch, 
    Att dottern blir utmobbad och blir kallad lögnare. Det kommer barn ihåg. Det kan fortsätta så ett tag. Vad säger skolan? Har dm pratat med eleverna?

Kan du försöka sätta stopp där och sen att du tar ett snack med pappan? Sen kan du påpeka att dottern inte trivs hos er.?
  • sommarvindar555
    Mortiscia80 skrev 2020-03-16 08:39:32 följande:

Ja hon har ju så klart ångest över att bli satt i den där situationen! Stötta henne och uppmuntra henne, att man alltid ska säga sanningen även om man är rädd och att du inte är arg på varken henne eller någon annan.

Tack för råd!
  • sommarvindar555

[quote=80285110][quote-nick]Gameofthrones skrev 2020-03-16 09:12:27 följande:[/quote-nick]Oj, det är så. Jag tycker att det är fel att det blir sådär. Usch, 

Att dottern blir utmobbad och blir kallad lögnare. Det kommer barn ihåg. Det kan fortsätta så ett tag. Vad säger skolan? Har dm pratat med eleverna?

Kan du försöka sätta stopp där och sen att du tar ett snack med pappan? Sen kan du påpeka att dottern inte trivs hos er.?[/

Tack. Verkligen hemskt. Har möte med skola. Pappan borde ju gå till skolan och berätta att det är han och inte hon som är lögnaren. Men det kommer han aldrig att göra :(

Svar på tråden Pappa till dotter har fått henne att ljuga i flera månader