• Liselott78

Kläder vid umgänge

Umgänget gäller för pappan varannan helg, ngn extra vecka på sommaren.
    Mamman får underhåll+barnbidraget.
    Ska mamman stå för alla kostnader gällande barnet?
    Ska mamman skicka med kläder osv när barnet har umgänge med pappan? Vad gäller enligt försäkringskassans regler? 

Kan pappan göra avdrag via försäkringskassan om han köpt kläder under sin tid? Jag skickade med massvis med kläder ytter och inne kläder men pappan använder inte de utan har köpt egna till barnen då han inte tyckte mina dög. Nu säger han att han ska söka avdrag av bidrag underhåll/barnbidrag hos försäkringskassan. 

Hur funkar allt detta egentligen? 
  • Svar på tråden Kläder vid umgänge
  • Kusinen

Nej man kan inte göra avdrag för kläder.

Det finns inget exakt skrivet generellt om kläder under umgänge. Det finns två saker att förhålla sig till: Å ena sidan har man fullgjort sin försörjningsplikt med underhållet andra sidan ska umgängesföräldern stå för kostnader under umgänge.

Att göra som du gjorde räcker mer än väl. Den underhållsskyldige kan inte bestämma hur underhållet ska användas, du köper alltså de kläder som du anser är rimliga. Men givetvis rimligt att skicka med kläder efter väder, men då ska de också komma med tillbaka efter umgänget. Vill ug ha en egen uppsättning kläder som inte lämnar dennes hem får hen stå för detta själv.

• Kusinen

Nej man kan inte göra avdrag för kläder.

Det finns inget exakt skrivet generellt om kläder under umgänge. Det finns två saker att förhålla sig till: Å ena sidan har man fullgjort sin försörjningsplikt med underhållet andra sidan ska umgängesföräldern stå för kostnader under umgänge.

Att göra som du gjorde räcker mer än väl. Den underhållsskyldige kan inte bestämma hur underhållet ska användas, du köper alltså de kläder som du anser är rimliga. Men givetvis rimligt att skicka med kläder efter väder, men då ska de också komma med tillbaka efter umgänget. Vill ug ha en egen uppsättning kläder som inte lämnar dennes hem får hen stå för detta själv.

• Liselott78

Tack för jag blir så orolig han säger han ska lämna in kvitton på kläder osv fast jag lämnade kläder.

Svar på tråden Kläder vid umgänge