Vad bör ett barn ha för ytterkläder när det är kring 10 grader om allt ska köpas nytt?
Jag har skaljacka och byxor, ett gäng olika fleecetröjor och ett regnställ till min fyraåring. Hade samma förra året.
Jag föredrar skalbyxor och jacka för då kan man anpassa sig till vädret och använda jackan både i förskolan och hemma när man bara ska till affären t ex. Skalkläder är bra för att de är vindtäta och vattentäta (vattentätheten kan vara mer eller mindre bra beroende på märke och pris). Galonställ är bra när det är lerigt och regnigt ute. De är helt vattentäta och är bara att spola av om de blir leriga. För även om man köper de bästa skalkläderna som är helt vattentäta så fastnar lera på de när barnet leker ute i regnigt väder.
Så om det är en ekonomisk fråga hade jag antingen köpt riktigt bra skalkläder + en jacka att ha när barnet inte ska smutsa ner sig. Eller billigare skalkläder + regnställ.
Jag har tre olika slags fleecetröjor till dottern. Vindfleece är bra eftersom den är vindtät och varm, men tyget är också tjockare och stummare än andra fleecetröjor, vilket kan göra det knöligt under en jacka. Sen har vi teddyfleece, supermysigt mjukt tyg, varm och bra under skaljacka. Och sen har vi en tunn fleecetröja, bra när det är lite för kallt för endast skaljacka men ändå varmt. Skulle jag bara köpa en hade jag köpt en teddyfleece.