• Jullan94

Spontan ägglossning innan äggplock

Hej!

Skrev tidigare i en annan tråd här men tänkte att jag ville starta en egen tråd just för detta. Jag vill gärna dela med mig av mina erfarenheter från dagens äggplock. Förhoppningsvis finns det någon annan som varit med om något liknande.

Jag hade självklart oturen att tillhöra den lilla minoritet som får en för tidig ägglossning efter Ovitrelle. Mitt liv är fullt av otur så jag är inte direkt förvånad... Läkaren sa till mig att det är ungefär 1 av 300 som upplever detta. Hon sa även att det är lite vanligare för yngre tjejer som genomgår en IVF. Det är otroligt frustrerande. I vanliga fall sker äggplocket 36 timmar efter att man tagit sprutan. Läkaren sa till mig att i mitt fall hade jag behövt göra äggplocket 34 timmar efter sprutan, alltså under tiden jag satt på hotellrummet och väntade... Hade jag alltså glömt sprutan och råkat ta den 2 timmar för sent hade allt gått jättebra idag alltså -  fy så frustrerande!

Om det är som läkaren säger, att detta händer i 1 av 300 fall (ännu vanligare bland yngre tjejer), undrar jag varför man inte blir meddelad om den risken innan behandlingen? Jag och min kille hade absolut varit villiga att betala extra för att förhindra att detta händer. Det hade varit bra att få komma in några timmar innan äggplocket för att kolla av läget, och eventuellt ta ut äggen 2 timmar tidigare.

Läkaren sa att hon redan kunde se under första snabba ultraljudet att äggen redan lossnat, varför kan man inte då få en tid två timmar innan äggplocket där de snabbt kan kolla läget? För att undvika detta hade vi absolut kunnat betala den kostnaden för ett extra ultraljud två timmar tidigare, om vi hade vetat om det. Jag blir väldigt ledsen att de inte ens kunde berätta om den risken. 

Är det någon som varit med om något liknande? Jag känner ändå att felet ligger på deras sida, speciellt när man betalat över 30 tusen för den här behandlingen :(

• Svar på tråden Spontan ägglossning innan äggplock
  • Jullan94

PS. Jag vet att jag låter lite bitter hehe, men är såååå ledsen över detta :( blä

Svar på tråden Spontan ägglossning innan äggplock