• Anonym (Anonym)

Lågt AMH för sin ålder. Vad betyder det?

Om man tar fertilitetsprover som visar att man har lågt AMH för sin ålder, betyder det att man kommer komma in i ett tidigt klimakterium? Eller vad betyder det?

• Svar på tråden Lågt AMH för sin ålder. Vad betyder det?
  • Anonym (AMH)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-04-17 19:32:49 följande:

Om man tar fertilitetsprover som visar att man har lågt AMH för sin ålder, betyder det att man kommer komma in i ett tidigt klimakterium? Eller vad betyder det?

Att man inte har så många ägg kvar och har troligtvis svårt att få barn. Äggreserven är låg, lägre än hos andra i samma ålder. Vet inte om man kommer i tidigt klimakterie faktiskt, men fertiliteten avtar snabbare. Fertiliteten tar väl slut ca 10 år innan man kommer i klimakteriet, kanske det alltså innebär tidigare klimakterie också, vet faktiskt inte.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (AMH) skrev 2020-04-17 20:22:01 följande:

Att man inte har så många ägg kvar och har troligtvis svårt att få barn. Äggreserven är låg, lägre än hos andra i samma ålder. Vet inte om man kommer i tidigt klimakterie faktiskt, men fertiliteten avtar snabbare. Fertiliteten tar väl slut ca 10 år innan man kommer i klimakteriet, kanske det alltså innebär tidigare klimakterie också, vet faktiskt inte.

Tack för svar! Är AMH värdet samma varje cykel på dag 3 eller varierar värdet från cykel till cykel?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (AMH) skrev 2020-04-17 20:22:01 följande:

Tack för svar! Är AMH värdet samma varje cykel på dag 3 eller varierar värdet från cykel till cykel?
  • Anonym (AMH)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-04-17 20:35:34 följande:

Det ska inte variera utan är konstant för en person genom hela cykeln. Om du tagit fler prov samtidigt så finns det andra som ska tas en viss cykeldag, AMH ändras inte genom cykeln, det kan tas när som helst. Har läst om fall då AMH ändå ändrats (stigit och inte bara sjunkit som det annars gör) över en viss tid, typ efter ett år. Men det är inte vanligt, som regel sjunker det hela tiden och fertiliteten sjunker alltså i samma takt.
  • Anonym (S)

Hej! Ett AMH värde är ett mått på hur äggstockarna svarar på stimulans. Inte på hur många ägg du har kvar. Har man lågt så mäter den få folliklar på tur i nästa ägglossning. Men den kan inte mäta hur ägglossningen kommer gå eller hur många ägg du har kvar totalt! Den kan heller inte mäta kvalitén på äggen. Så har du ägglossning varje månad så ska du inte bekymra dig om AMH värdet.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (S) skrev 2020-04-17 22:28:53 följande:

Hej! Ett AMH värde är ett mått på hur äggstockarna svarar på stimulans. Inte på hur många ägg du har kvar. Har man lågt så mäter den få folliklar på tur i nästa ägglossning. Men den kan inte mäta hur ägglossningen kommer gå eller hur många ägg du har kvar totalt! Den kan heller inte mäta kvalitén på äggen. Så har du ägglossning varje månad så ska du inte bekymra dig om AMH värdet.

Då varierar det alltså? Får jag fråga hur du vet detta? Du verkar kunnig.
  • Anonym (S)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-04-17 22:35:41 följande:

Då varierar det alltså? Får jag fråga hur du vet detta? Du verkar kunnig.

Följer vulverinekoos (fertilitetsexpert) på Instagram :), rekommenderas starkt!
  • Anonym (AMH)

Ja AMH visar hurdan äggreserv man har, då det utsöndras ur antralfolliklarna som väntar på sin tur, så visst visar den ju på hur mycket ägg man har kvar, vilket så klart hör ihop med hur mycket ägg man kan få att mogna under en stimulering, är äggen få så blir de inte många trots att man stimulerar en massa. Men det är ju inte kört så klart, det är en indikation på att äggrrserven är låg. Det viktiga är kvaliteten på äggen.

Är TS ung men har lågt AMH så kanske det inte är ett problem särskilt om allt annat som ska fungera för att man kan bli gravid fungerar felfritt. Dock är det dags att sätta igång och inte slösa tid om man är ung med lågt AMH. Har en kompis som aldrig fick ett barn till pga lågt AMH trots ung ålder. Men är TS äldre så är det inte en bra kombination att ha få och gamla ägg. Sen är inget kört för det :) vore bra att veta mer om TS och varför provet tagits för att ge mer exakt svar så klart.

• Anonym (AMH)

Med all respekt till vulverine så tror jag hon inte är utbildad läkare inom detta ämne, vissa saker hon skriver är lite ditåt, utan att ha läst allt. Fint att någon tar som uppgift att sprida kunskap om kvinnohälsa och att förstå sin egen menscykel och olika hormoner förstås. Man kan googla pålitliga verifierade källor kring vad AMH mäter och vad det visar på. Välj sjukhus/kliniker/laboratoriers hemsidor exempelvis. Ett lågt värde blir inte högt en annan månad, men det kan variera aningen. Över lag sjunker det med ålder då äggreserven blir mindre med åren.

• Anonym (Lisa)

Det betyder att du kommer hamna i tidigt klimakterium då din medfödda äggreserv är låg. Klokt därav att inte skjuta ev gravidförsök långt på framtiden.

AMH säger dock inget om din nuvarande fertilitet. Jag blev gravid naturligt på första försöket med AMH 0,36. Alltså ett väldigt lågt värde. Har även läst att influensern Kenza blev gravid naturligt med ett AMH värde 0,2. Dock behövde hon försöka lite längre tid men så kan det ju även vara för den med högt AMH värde. Min gynekolog berättade att hon haft patienter med så låg äggreserv, närmare 0, att äggdonation setts som enda alternativet till graviditet, men som ändå lyckats bli gravida på egen hand.

Personligen skulle jag dock inte vänta med att försöka bli gravid med AMH lägre än 1.0. Om det inte lyckats på ett halvår skulle jag testat ivf då det kan vara mer framgångsrikt om man samtidigt har dålig äggkvalité.

• Anonym (AMH)
    Anonym (Lisa) skrev 2020-04-18 07:36:41 följande:

Det betyder att du kommer hamna i tidigt klimakterium då din medfödda äggreserv är låg. Klokt därav att inte skjuta ev gravidförsök långt på framtiden.

AMH säger dock inget om din nuvarande fertilitet. Jag blev gravid naturligt på första försöket med AMH 0,36. Alltså ett väldigt lågt värde. Har även läst att influensern Kenza blev gravid naturligt med ett AMH värde 0,2. Dock behövde hon försöka lite längre tid men så kan det ju även vara för den med högt AMH värde. Min gynekolog berättade att hon haft patienter med så låg äggreserv, närmare 0, att äggdonation setts som enda alternativet till graviditet, men som ändå lyckats bli gravida på egen hand.

Personligen skulle jag dock inte vänta med att försöka bli gravid med AMH lägre än 1.0. Om det inte lyckats på ett halvår skulle jag testat ivf då det kan vara mer framgångsrikt om man samtidigt har dålig äggkvalité.

Ja, att ha låg fertilitet betyder ju inte att man inte blir gravid :) Det betyder att en del ändå kanske blir gravida genast, men många får försöka en tid och det är inte så lätt. Man får ju inte hög fertilitet bara för att man blir gravid genast eller efter ett tag med en låg fertilitet. Samma sämre förutsättningar består.

På samma sätt som om du har en lott i ett lotteri och många andra har tio lotter, det betyder inte att du inte kan vinna ändå. Och det betyder inte heller att dina chanser skulle vara lika höga som de andras med flera lotter om du sedan vann, eller att man kan rekommendera alla att skaffa bara en lott för det fanns en som vann med bara en lott. Men visst kan någon med en lott vinna trots det.

Måste bara påpeka det, låg fertilitet är ju inte det samma som att inte kunna bli gravid, vet inte vad Kenza hade för diagnos etc :)

Och detta sagt tillbaka till diskussionen, AMH och fertilitet är inte precis samma sak, men AMH visar på sämre förutsättningar då äggen är färre. Sämre förutsättningar betyder inte att det inte kan lyckas.
Svar på tråden Lågt AMH för sin ålder. Vad betyder det?