Frun kan ej hjälpa till alls hemma
Hej!
Jag skulle vilja bolla en sak med er, har svårt att veta vad som är "rätt" och hur jag ska hantera min situation.
Min fru är gravid och just nu sjukskriven på heltid i några veckor pga graviditetsillamående. Vi har en dotter på snart 1år som är väldigt aktiv och klättrar på allt och behöver mycket tillsyn och uppmärksamhet. Min fru kräks de flesta nätter och behöver ligga på soffan i princip hela dagarna. Förra graviditeten varade illamåendet, om än inte lika allvarligt mot slutet, under hela graviteten. Jag vill stötta henne genom detta men just nu känns det tufft att göra allt hemma i hushållet och vara den enda som är med vårt barn i princip.
Mitt dilemma är att snart när skjukskrivningen tar slut så var planen att hon ska börja jobba 50%-75% men i mitt huvud är det orimligt att börja jobba och lägga all sin kvarvarande energi på detta (inget skrivbordsjobb direkt) när man inte kan stötta upp hemma? Det känns som att familjen borde gå i första hand här? Det känns som en lång uppförsbacke att sköta allt på egen hand under hela graviditeten även om vi kan få en del stöd från föräldrar.
Hur hade ni tänkt? Jag vill instinktivt pusha för att så länge man inte kan vara någorlunda behjälplig i hemmet så bör man inte jobba? Många tycker ju att jobbet kan vara en avkoppling från familjelivet till och med. Säkert positivt för henne men inte för mig direkt.
Ja jag vet att många klarar ännu mer än detta på egen hand och jag vet att man inte kan förvänta sig att det ska vara lätt att ha barn, men förstår ni hur jag tänker?
Mvh KG