Madrilj skrev 2020-04-27 13:00:13 följande:
Hoppas du har fler ägg vid nästa ultraljud! Det kan hända mycket på några dagar vad jag förstår det som. Vid mitt första ultraljud hade jag tagit Gonal-F 175 enheter de fyra första dagarna, sedan sänktes det till 150 enheter fram till ultraljudet som blev efter sju dagars injektioner, alltså den dagen jag på kvällen skulle ta för 8e dagen. På ultraljudet såg de ca 11 ägg och lite smått. Tog Gonal-F 150 enheter i ytterligare tre dagar. Efter det var det sedan tre dagar till ägguttag, med andra ord blev mitt ägguttag 12 dagar efter att jag började ta sprutorna.
Vid ägguttaget fick jag ut 18 stycken ägg! Alltså hade det ökat med 7 stycken på de dagarna! Så mycket kan hända och hoppas det hjälper dig med lite högre dos också :) du måste berätta hur det går!
Jag är också, precis som du skriver, orolig för att detta försöket ska "slösas bort". Jag blev lite besviken när jag fick reda på att fyra embryon hade kommit till frysen, vilket barnmorskan sa var jättebra, men med mina 18 utplockade ägg hade jag ändå hoppats på fler!
Jag hade också hoppats på att få sätta in direkt, man har väntat så länge på att få bli gravid att det känns olidligt när det blir framskjutet. Fick dock höra att även om inte corona hade varit i vägen så hade jag ändå fått vänta ett par cykler för att kroppen skulle få en chans till att återhämta sig innan. Så med tanke på det kan det ju inte vara så farligt att frysa för embryots skull men det hade ju känt så mycket bättre med ett färskt.
Tycker inte du verkar negativ, utan det är självklart att man är fundersam! Jag och min sambo pratar om detta varje dag och är oroliga och ledsna över att läget är som det är men vi försöker hålla huvudet uppe och ta oss igenom det. Vi har nu väntat 2,5 år på att bli gravida så längtar är stor!
Tack för härlig information! Förstår att du hoppats på mer, det hade jag också gjort. Tänker ändå att det är endast ett guldägg som krävs, som alla skriver här.
Jag tillhör Sahlgrenska och tycker att jag fått dåligt med information kring det mesta, ärligt talat. Det märks att de gör detta på löpande band. Har träffat tre olika läkare på tre besök och känner att de inte ställer några som helst bakgrundsfrågor. Lite trist att min sambo inte kan vara med på besöken.
Hur gick äggplocket? Jag är ganska nervös inför det... Både smärtan, men också resultaten.
Ett litet pepp är att Läkare nr 2 berättade att frysta embryon som klarar både frys och upptining har ca 10 procent högre chans till graviditet. Tycker att min inställning till detta går upp och ner. Ibland är jag helt övertygad om att det kommer gå åt pipsvängen och nästa stund kan jag känna en liten gnutta hopp. Oavsett är jag väldigt glad och tacksam över att få 3 försök nästan gratis.