• askyfullofstars

Normalt för en 10-månaders att få blåmärken?

Hej.

Min dotter är 10 månader och jag har noterat små bruna blåmärken på hennes framsida ben, nedanför knäna. Ett på varje ben. De brukar oftast vara bruna och försvinna inom 1-2 dagar när de kommit innan.

Men... är det normalt att de kan få blåmärken? Läst att spädbarn inte ska få det. Hon kryper, är väldigt aktiv. Ramlar då och då men ser sällan att hon ramlar på benen utan mest huvudet.

• Svar på tråden Normalt för en 10-månaders att få blåmärken?
  • Solblomma30

Mina bebisar har alltid fått blåmärken när de trillat och slagit sig. Från och med att de börjat sitta och har trillat mer så har de haft blåmärken. En krypande tiomånaders bör ju få ganska många blåmärken på benen tycker jag. Låter inte konstigt alls för mig.

• askyfullofstars
    Solblomma30 skrev 2020-04-27 16:58:53 följande:

Mina bebisar har alltid fått blåmärken när de trillat och slagit sig. Från och med att de börjat sitta och har trillat mer så har de haft blåmärken. En krypande tiomånaders bör ju få ganska många blåmärken på benen tycker jag. Låter inte konstigt alls för mig.

Dig känner jag igen från tidigare trådar. Du svarar alltid med respekt för trådskaparen till skillnad från många andra.

Tack för svar!! Jag undrar även om vissa blåmärken uppstår när jag sätter henne i matstolen, noterade idag att benen slår i. Brukade dina barn endast få på benen eller andra ställen?
  • Solblomma30
    askyfullofstars skrev 2020-04-27 22:28:05 följande:

Dig känner jag igen från tidigare trådar. Du svarar alltid med respekt för trådskaparen till skillnad från många andra.

Tack för svar!! Jag undrar även om vissa blåmärken uppstår när jag sätter henne i matstolen, noterade idag att benen slår i. Brukade dina barn endast få på benen eller andra ställen?

Vad snällt sagt, tack! :) Det är synd att så många använder onlineforum för att skriva av sig sin ilska! Jag har själv fått mycket bra hjälp på Familjeliv så man vill ju göra likadant!

Mina barn har mest blåmärken på benen, ofta fram på smalbenen, jag anar att det är pga att det är mindre fett där som skyddar blodkärlen men det är bara en lekmanna-åsikt :) De har sällan blåmärken på andra ställen av kroppen. Ett av mina barn får väldigt lätt blåmärken överallt dock, han kan få det precis var som och han behöver inte ha slagit sig hårt för att det ska bli ett märke.
  • Jadeds

Min 9-månaders har precis fått sitt första blåmärke, under knät på ena benet. Jag har också reagerat lite på det då hon inte slagit sig på benet vad jag vet (när hon ramlat är det huvudet som fått ta en smäll), men hon har börjat krypa sedan två veckor till ska och kryper runt som en tok så jag antar att hon slagit benet i en tröskel eller något. Inte tänkt att det skulle vara ovanligt att små barn har blåmärken dock, det får ju alla som slår sig tänker jag.

Svar på tråden Normalt för en 10-månaders att få blåmärken?