Inlägg från: pandarinen |Visa alla inlägg
  • pandarinen

ni som har/haft barn med skallasymetri

Hej!

Har en 2 månaders son med ojämn skalle. Vill veta lite mer hur andra gjort och hur det gått. Enligt bvc ska vi bara vara noga med att han inte ligger på rygg på dagtid och aktivera honom så han tittar åt båda hållen. Men han har uppifrån sned panna. En utbuktning och jag är lite stressad av att jag inte gör tillräckligt. Tycker inte det hänt något utseendemässigt den senaste månaden. Men det kanske tar tid innan det syns förbättringar. Det hela upptäcktes vid 1 månads kontrollen. BvcLäkaren pratade med barnkliniken som tyckte det var såpass lindrig form att vi inte behövde besöka barnkliniken.

De framsteg som gjorts sen upptäckten är att han rör mer själv på huvudet å tittar åt båda hållen. Även på natten. Så det är positivt.

Kan nämna att läkaren konstaterade att han är inte stel i nacken. Men platt baktill och sned panna.

1) hur gammal var ert barn när det upptäcktes?

2) vad fick ni för råd/åtgärder?

3) hur lång tid tog det innan huvudet hade normal form?

4) hur ser era barn ut idag? Syns det något?

• Svar på tråden ni som har/haft barn med skallasymetri
  • pandarinen

Vet du annledningen till skallröntgen? Det verkar inte vara rutin så vet du vad som gjorde att de misstänkte det? Skönt att den inte växt samman för tidigt. Läskigt annars med operation på så små.

• pandarinen

Jo han får bara ligga på rygg på natten. Och under promenader i barnvagnen. Hur har ni gjort med barnvagn? Försökt låta han sova på mage på dagstuppluren men det gillar han inte. Han vaknar å börjar stöka runt å lyfta på nacke å sånt. Men han får bara ligga på rygg när han sover dagtid.

• pandarinen

Minns du hur ni gjorde med barnvagnspromenader och på nätterna? Känns som de är de två srörsra problemen just nu. Han har gjort framsteg och tittar åt bpda hållen. Ibörjan kunde han stirra åt motsatt håll in i en vägg hur mycket man än försökte få honom att titta på oss. Märker däremot att han gärna använder sin favoritsida på natten. Och vaknar och blir arg och protesterar med att spjäla emot när jag försöker vända på hans huvud på natten.

Använde du någon kudde? Sidokudde eller pandakudde?

• pandarinen

Jo verkar vara dagtid som är viktigast. I dag bäddade jag uop med handukar som stöd bakom och framför så att han kunde ligga i sidilöge med stöd. Men törs inte ha det så på natten, ifall han skulle rulla åt något hål.

Hört både positivt och negativ om babysleep. Att den inte går att justera så för lite knubbigare barn blir det väldigt trångt för mellan kuddarna. Även att barn som rör sig mycket ändå kan rulla ur den eller sparka så den åket ner mot fotändan.

• pandarinen

Jo verkar vara dagtid som är viktigast. I dag bäddade jag uop med handukar som stöd bakom och framför så att han kunde ligga i sidilöge med stöd. Men törs inte ha det så på natten, ifall han skulle rulla åt något hål.

Hört både positivt och negativ om babysleep. Att den inte går att justera så för lite knubbigare barn blir det väldigt trångt för mellan kuddarna. Även att barn som rör sig mycket ändå kan rulla ur den eller sparka så den åket ner mot fotändan.

Svar på tråden ni som har/haft barn med skallasymetri