• Undrandee

Bim juni 2020

Väldigt sen menscykel förra månaden ( 41 dagar) så BIM 17/6 för mig. Beräknad ÄL 7/6

6e försöket

• Undrandee

Äntligrn gått min progesteronkräm nu!!

Vad tror ni, kan jag börja smörja med den idag?

Har som sagt kort lutealfas på ca 9 dagar och även tiden mellan mens och nästa ÄL verkar vara lång. =/

Idag är jag på CD 17 och antar ÄL sker i slutet på veckan. Har slutat ÄL testa då jag bara vart stressad och ändå fick positiva utslag 2 gånger under en och samma cykel med en veckas mellanrum. Jag verkar intr kunna ÄL första gången jag får positivt?

Kan jag börja smörja idag eller måste jag vänta till nästa cykel??

• Undrandee
    Magda11 skrev 2020-06-01 20:37:58 följande:

Jag har också problem med kort lutealfas och jag blev rekommenderad av moodmama att börja smörja på cykeldag 7 och sen 10 dagar framåt. Så hade väntat till nästa cykel om jag var du :)

Okej! Har din lutealfas ändrats något? :)

Ja det känns sent att börja nu, kanske rubbar en ev. ägglossning annars? Vet inre riktigt hur det funkar det där, men tack för ditt svar :)
  • Undrandee
    Magda11 skrev 2020-06-01 23:56:11 följande:

Jag har inte vågat testa än :( Min cykel har varit så konstig efter att jag fick missfall tidigare i år, så nojjar lite...

Ja, chansen att det blir tokigt med ÄL finns ju. Jag hade nog gjort som de på moodmama sa iaf :) Alltså börjat på CD 7.

Ja mina cykler är skumma efter mina 2 missfall också förra året. Längre tid mellan mens och ÄL och kortare mellan ÄL och nästa mens, så jäkla jobbigt! :/ Nu är vi "bara" inne på 7e månadens försök, men det börjar ju kännas trögt detta.
  • Undrandee
    Magda11 skrev 2020-06-02 09:13:35 följande:

Det är så jobbigt när det rubbas så :( mina cykler har gått från 37-40 dagar till 24 och 22 dagar senaste månaderna :/

Vi ska testa ?smep-metoden? denna månad och hoppas på det bästa!

Ja mina är inte riktigt lika långa och oregelbundna, men konstiga ändå. Ena månaden 29 dagar, andra 32, sen 29 dagar igen och sen 32, förutom förra månaden då jag antagligen inte hade någon ägglossning då cykeln hamnade på hela 41 dagar!

Vad är smep-metoden? :)
  • Undrandee
    Magda11 skrev 2020-06-02 12:12:28 följande:

Så märkligt :/

Man börjar ha sex på cykeldag 8 och sen varannan dag fram till att man plussat på ÄL-test. Sen har man sex den dagen man plussat och två dagar till efter det (alltså tre dagar i rad). Sen gör man uppehåll en dag och har sedan sex dagen efter det. Om jag fattat det rätt :) Läst om många som försökt länge och sen följt detta och blivit gravida direkt. Man lär ju maxa sina chanser iallafall :)

Okej, intressant! :)

Skulle dock aldrig funka för vår del då min man är ganska trött på göra-barn-sex tyvärr efter dessa 7 månader, så jag ska vara glad om vi får till det varannan/var tredje dag ens.
  • Undrandee
    Magda11 skrev 2020-06-02 16:41:37 följande:

Oh, okej :/ Men varannan/var tredje dag kan ju vara mer än nog <3

Jag hoppas på det! Dock är vi lite oense om behovet av sex mrn jag kan tänka mig att jag är väldigt på när jag har nära till ägglossning och det hetsar inte upp honom... så det blir en ond cirkel. Jag önskar att min partner var lika ivrig och villig som alla andras verkar vara :(

det är min största sorg i det här :/
  • Undrandee
    Anonym (Barnlängtan) skrev 2020-06-02 19:48:55 följande:

Min sambo är likadan! Jag brukar oxo vara väldigt hetsig kring äl och vill i princip mysa hela tiden för att inte missa. Han är däremot mindre sugen och vill knappt, även om han är med på att vi ska bli gravida.

Så känner med dig, känns som alla andras parners är mkt mer villiga.

Visst är det jobbigt?!

Jag blir minst lika tokig på mig själv när jag blir så besatt varje månad det är dags, som jag blir tokig på min ointresserade man! Jag har inga större krav mer än att vi ska kunna ha sex varannan/var tredje dag i alla fall vid äl-veckan men oftast får vi till det en kanske två dagar dagarna innan äl.

Hur hanterar du det hela? Har du tagit upp saken med din partner och hur ser han på saken?
  • Undrandee
    Magda11 skrev 2020-06-02 22:18:54 följande:

Låter jättejobbigt att inte vara helt på samma plan :/ Men om ni får till det varannan/var tredje dag som du skrev så ska det ju räcka :)

Jag försöker att satsa på det denna vecka då jag förväntas ha ägglossning nu men det är ganska jobbigt att dels vara ensam om det engagemanget, men också att inte kunna tala om att det är dags för äl nu och sex utan att han blir typ näst intill avtänd :(
  • Undrandee
    rutins skrev 2020-06-03 09:46:55 följande:
    Jag känner med dig. Min sambo har tidigare sagt i stil med: "Det är ju osexigt att ligga bara för att göra barn typ". Varken jag eller han tycker det är kul att ligga på beställning MEN när man har bestämt sig för att försöka att bli gravida måste man tyvärr ha lite "tråkiga ligg" vid ÄL, annars blir det ju inga barn. 

Vad är hans argument för att inte ligga? Hur ofta ligger ni annars? Jag vet att vissa tjejer enbart vill ligga vid ÄL annars vill de inte alls ligga. Det kan ju få killen att känna: "hon ligger inte med mig för att det är nice utan för att hon vill bli gravid" och det kanske sänker hans självförtroende i sängen? Tror du han känner så eller vad är problemet?

Men oavsett så lider jag verkligen med dig - i vissa forum tar man för givet att själva liggen bara ska ske utan problem, men vet själv att det inte är så lätt.. och verkligen inte när man försökt i flera månader utan framgång.

Kämpa på 
    Han säger han är oftast föt trött för sex men att han vill men orken finns inte. Men vi brukar ha sex 1-2 ggr i veckan oavsett om det är äl eller inte, jag känner inte bara för sex just vid äl utan det är när som helst. Han vill gärna ha långa ligg och är inte för typ 5 minutare som jag föreslagit här om dagen. Att han kanske orkar oftare om det blir snabbisar istället för 1 rimmes ligg och mee sällan. Han skulle försöka sa han då. Får se om vi får till det varannan dag nu veckan ut.

Tack för omtanken! <3
Svar på tråden Bim juni 2020