• Undrandee

Bim juni 2020

Hittade ett ÄLtest från rfsu och testade nyss (jag som lovat mig själv att inte äl testa mer...)

men visst är det negativt? teststrecket är liksom svagare än kontrollstrecket

• Undrandee
    Loea skrev 2020-06-03 12:43:43 följande:

Varför vill du inte ta test? Är ju typ säkraste metoden om man vill bli gravid.

Det är inte fullt fullt utslag men skulle säga rätt högt ändå. Antingen är du påväg mot äl eller så har du precis haft det. När tror du att du ska ha mens?

Jag har känt en sådan stress över testerna. Har bara använt clearblues digitala innan, aldrig dessa.

Jag hade rätt mycket vattniga flytningar i helgen men inte nu. Min mens är beräknad att komma den 17/6
  • Undrandee
    Loea skrev 2020-06-03 13:22:38 följande:

Okej, då förstår jag. För min del ger testerna mig kontroll, då missar jag inte chansen liksom. Men förstår att för vissa ger det motsatt effekt. Men om jag ändå ska tänka på det här varje dag, analysera flytningar och hänga här på föräldraliv tänker jag att jag lika gärna kan ha lite konkret information att förhålla mig till också, inte bara gissningar. Men ibland behöver man verkligen en paus från alltihopa.

Jag använder en app som analyserar ens ÄL-test åt en, premom heter den. Tycker den är bra att logga information med, så kan man se tillbaka på tidigare månader och jämföra liksom.

Om du har en lutealfas på 14 dagar och bim 17de så är det ju rätt passande om du haft/har äl nu i dagarna :)

Jag har ingen aning om min äl och det gör mig tokig! För jag brukar alltid få 2 positiva omgångar under en cykel! Alltså första positiva stickan på cykeldag 12-13, sen igen på cykeldag 18-19! Så jag vet inte om min lutealfas är väldigt kort, för jag kan få mens bara 9-10 dagar efter sista positiva stickan, eller om jag faktiskt har äl första positiva, mrn då borde jag ju inte få positivt en vecka senare som jag får?!

Så jag har verkligen ingen koll på min cykel och det stressar mig att inte ha någon jäkla aning :/
  • Undrandee
    Loea skrev 2020-06-03 14:53:49 följande:

Det låter ju onekligen lite speciellt! Sånt kan man garanterat få hjälp med hos gyn eller så. Förstår att det är stressande. Är ju stressande nog bara att försöka få barn och då att inte känna att det finns någon ordning på cykeln gör ju det inte lättare.

Det låter som att du har en något kortare lutealfas, sånt finns det också något mot. Hade jag varit du hade jag hört med ett proffs så kanske dom kan hjälpa en och ta bort lite av stressen.

Nu har jag aldrig testat cb ÄL-test men är det något utrymme för tolkning där? Tänker om det är så att det bara är en ökning första gången men fullt utslag andra gången?

Jag ringde gyn för någon månad sen och fick inget bra bemötande. Enligt henne behöver jag inte oroa mig, utan hålla ut tills det gått ett år. Hon kunde inte ens ge ett svar på varför jag hade sådana här besvär. Dock kunde hon lova att jag kommer bli gravid till sommaren/hösten bara för att jag haft 2 missfall förra året... Nu i corona tider vill dom inte ens ha in några patienter för kontroll. Så att inte ens ha stöd av sjukvården känns bara meningslöst.

Har köpt progesteronkräm som jag ska testa nästa cykel om nu inte jag blir gravid denna månad heller.

Jag brukar ju få positivt resultat på äl tester vid denna tid i månaden, men inte nu verkar det som.

Som sagt, jag är väldigt förvirrad.

Får väl annars bara köra på regelbundet sex så gott jag kan få till det.
  • Undrandee
    Loea skrev 2020-06-03 15:49:23 följande:

Men fy vad dåligt. Det är ju skolboksexempel på sånt man borde få stöd för.

Låter som att du har en bra strategi iaf och nu kanske progesteronkrämen kanske kan hjälpa om det blir en till omgång. Håller tummarna för dig!

Ja det kändes väldigt oproffisionellt av henne. Är bara att köra på med sex så ofta min partner orkar och se vad som händer helt enkelt.

Tack för tummarna!
  • Undrandee
    mussla skrev 2020-06-03 19:57:15 följande:

Är det inte väl svagt...?

Jag fick svagare och då väntade jag ändå tvillingar. Lägger in bild på mitt test.

så grattis!

• Undrandee

jag undrar om det finns fler här med korta lutealfaser?

Jag fick höra av gyn när jag ringde och var orolig för min korta lutealfas att "nej nej tiden mellan äl och mens är alltid 14 dagar, men tiden mellan mens och äl kan variera"

Jag fattar ingenting. varför får jag då positiva äl tester 9-10 dagar innan mens??

• Undrandee
    Scrootie skrev 2020-06-04 13:29:33 följande:

Du har fått fel information. Har läst vad du har skrivit om ditt bemötande när du ringde till gyn och jag hade ärligt ringt tillbaka och sett till att få prata med en annan person för den du har pratat med kan omöjligt ha varit behörig inom området (typ receptionist eller dyl.).

Det är follikelfasen som kan variera mycket, lutelfasen är ofta den samma +/- någon dag, men vad jag har läst enligt nyaste rön så är 14 dagar inte längre snittet utan snarare 12. Alltså att mensen, sett i ett tvärsnitt av alla som menstruerar, kommer ca 12 dagar efter äl.

Men det är just det, ett snitt, och det är olika från person till person. Min är på 11-12 dagar t.ex. medan min kompis har ca 15-16.

Så du har mest roligt rätt i att din lutelfas är 9-10 dagar och personen du har pratat med har bara killgissat! :P

Så ring gyn igen och be att få prata med en kunnig person!

Men är 9-10 dagars lutealfas omöjligt att bli gravid på? Jag har ju barn sedan innan plus jag haft 2 missfall, men har aldrig tänkt förrns nu på hur lång min lutealfas är.
  • Undrandee
    Anonym (MA v8) skrev 2020-06-04 13:50:31 följande:

Har du testat munkpeppar? Angus castus.

Jag gjorde det nu under våren då jag hade ett MA som var utdraget och som sedan gjorde att min cykel inte riktigt kändes som vanligt. Hade ingen kort lutealfas, men hade spottings vilket kan vara ett tecken på för lågt progesteron.

Munkpeppar sägs stabilisera hormonerna i kroppen och första månaden försvann spottings och månaden därpå plussade jag.

Fick även tydligare ÄL med fertilt sekret.

Skulle även rekommendera vanliga ÄL-stickor istället för CB-digital. Enklare att se när det verkligen peakar! CB gör väl bara utslag för en ordentlig stegring?

Då kanske du kan jämföra de olika perioderna när du får positivt och se vilken som blir starkast utslag.

Sedan är de ju betydligt mycket billigare :)

Nej det har jag aldrig provat. Jag har dock inte haft problem med spottings, utan när mensen kommer så kommer den verkligen om man säger så och slutar lika tvärt några dagar senare.

Har dock köpt en pump med progesteron jag ska börja med nästa cykel om jag inte plussar denna månad.

Har hittat några ältester från rfsu jag ska använda nu tänkte jag men tycker det är svårt att läsa av dom. Tycker teststrecket var ganska starkt igår :P
Svar på tråden Bim juni 2020