• jennii89

Kan du se kön på ul-bild?

Hej! Vi väntar vårt 3e barn. Jag är i vecka 13 och har nyligen gjort KUB.

Jag har 2 döttrar sedan tidigare och nu hade ja tyckt att det varit så intressant att se om de finns någon som kan det där med de olika teorier som finns för att kunna eventuellt avläsa kön på tidigt ultraljudsbild. Detta är enbart något roligt och jag har alltså ingen som helst speciell önskan om kön. Lägger in bild . Va tror ni? Pojke eller flicka ? :) kuben gjorde 12+1 :)

• Svar på tråden Kan du se kön på ul-bild?
  • Anonym (Hold my beer)

Det går inte att avgöra från en stillbild. Dessutom är det totalt mörkt där skrevet befinner sig ungefär.

• Anonym (Hold my beer)

Eller vitt, beroende på var man tittar. Huvudsaken är att kön bestäms genom att man ser kontrasterna ur olika vinklar, och det görs under själva besöket naturligtvis.

• Solblomma30

Om man tittar på könsknoppen, ?nub? så är det en till flicka du väntar, utan tvekan. Nub-teorin är förresten vetenskapligt belagd, men könsbestämningen ska såklart göras vid ultraljudet av en utbildad barnmorska eller läkare. Men en bra stillbild där fostret ligger i ryggläge och där man ser könsknoppen som på din bild ger iaf en god gissning!

• Solblomma30

Om du själv undrar hur man ska titta så är det bara att googla nub theory. Vinkeln mellan könsknoppen (som på bilden är det vita strecket strax till vänster om/nedanför magen) och ryggraden ska vara mindre än 30 grader om det är en flicka, och över 30 grader om det är en pojke.

Jag var på tidigt ultraljud hos en läkare som heter Anders Selbing (professor i obstetrik och gynekologi) i vecka 12+ när jag väntade min son. Anders sa då att det var en pojke i magen, och förklarade hur han såg det. Så himla kul! Det stämde också.

Svar på tråden Kan du se kön på ul-bild?