• SaraSB85

Hur mycket man man uppfostra en på 1,5 år?

Jag bor i Danmark och om ni kanske vet så har vi "lockdown" på grund av Corona. Jag har sjælv blivit sent hem, och det ær meningen at jeg ska jobba (jobbar med hemmsidor, ni får gærna se). Men nu till min fråga.
    Har nu varit hemma med min pojke på 1,5 år. 

Han børjar gå mig på nerverna. Busar hela tiden. Och provat grænser. Det ær så  att han førstår vad han inte får, jag sæger nej hela tiden. 

Och nær jag tager ner han ifrån køksbordet (han tager stolar och klættrar upp)t.e.x blir han rasande och skriker. Och så har jag det hela tiden. (Lite svårt att jobba).

Har ni några tips på hur man børjar uppforsta en pojke på1,5 år? Han lyssnar inte på nej.

• Svar på tråden Hur mycket man man uppfostra en på 1,5 år?
  • Mortiscia80

Så där kommer han hålla på några år till. Du ska milt och bestämt hålla dina gränser men samtidigt fundera på vilka gränser som faktiskt är viktiga och inte.

Hur mycket han förstår är svårt att säga men han har ju inte mycket till impulskontroll så förvänta dig inte någon direkt lydnad. Barn i den åldern gör som man säger inte ens hälften av gångerna.

Beväpna dig med ett stort mått tålamod! Tänk på att han knappt är redo för det här livet. Faktum är att barn föds alldeles för tidigt ur ett biologiskt perspektiv, men våra kroppar kan inte hålla större foster. Det är därför barn inte ens kan stå själva när de kommer ut, som många andra däggdjur ofta kan, eller åtminstone har viss styrka i sina kroppsdelar.

• Gameofthrones

Barnen i den åldern har upptäckt ngt nytt. Jag tror att många har precis som du, när barnen inte kan springa av sig som vanligt. Det är jobbigt för dem också och väldigt tröttsamt för oss.

Men som jag förstår på nyheterna ni får lnte gå ut överhuvudtaget? Har så mkt Corona info vet varken ut eller in ibland. Just om lock down i vilka länder osv.

Hur bor ni!? Lgh, hus med trädgård? Släpp ut barnet i din trädgård? Har ni husdjur, hund ta en promenad. Köp en studsmatta.? Friskluft mår lungorna bra av. Nån form av friskluft måste man ta annars mår inte immunförsvaret bra. Då kan d e t bli känsligt.

• Gameofthrones

Uppfostra kan man göra på rätt sätt. Vara bestämd och konsekvent. Tex, bankar barnet på en hink som en trumma ta bort hinken. Ett exempel. Och ge tillbaka den vid rätt tillfälle =)

• Sivs

Försök att jobba när barnet sover. När ditt barn är vaket så behöver du vara närvarande hela tiden. Alt skaffa barnvakt.

Försök att inte bli arg på barnet. Det går knappast att jobba och ha ett litet barn hemma att ta hand om också. Det är en aktiv ålder med mycket trots och bus. Att säga nej funkar oftast inte. Ta barnet därifrån bara där den inte får vara.

• Elin P

Men du kan ju inte jobba om du samtidigt ska ta hand om en 1,5 åring. Du får väl turas om med pappan så en tar barnet och den andra jobbar. Om pappan jobbar 8-17 så kanske du får jobba först 06-7.30 och sen jobba några timmar till när pappan kommer hem på kvällen. Och lite på dagen kanske om barnet sover. En 1,5 åring kan man inte uppfostra på det sättet utan det är ju ständig passning och punktmarkering.

• Fröken W

Håller med tidigare svar om att du inte kan jobba samtidigt som du har ansvaret för ett så litet barn. Det kommer inte bli kul för varken dig eller barnet om du ska vara arg och irriterad på att han inte lyssnar, och det kommer säkerligen inte lägga någon bra grund för er fortsatta relation.

Du får jobba när han sover. Har du en partner så får ni turas om att ta hand om barnet, t.ex. ena veckan har du sonen på förmiddagarna och partnern på eftermiddagar. Nästa vecka byter ni om ni båda helst jobbar på fm eller tvärtom.

Finns det ingen partner, eller annan som kan hjälpa till, så får du fråga din arbetsgivare om hur ni kan lösa det här när situationen är som den är. Självklart behöver du en inkomst men du kan inte jobba och ta hand om ett så litet barn samtidigt.

1,5-åringar kan man såklart uppfostra men det gör man inte genom tillsägelser, tjat och irritation i första hand. Försök istället att distrahera och locka med annat. Och man behöver ligga steget före.

Ser du att sonen står vid stolarna och är på väg att klättra upp så kan du säga NEJ, och sedan försöka leka med honom till något annat han gillar.

Ex.

?Nej. Kom så går vi och leker med djuren istället.?

Lyssnar han inte så lyft upp honom och busa

?Nu kommer mamma och tar dig din lilla buse. Nu går vi och leker med dina leksaker istället.? Kanske kittla honom eller gör annat han tycker är roligt när du bär iväg honom så han glömmer bort stolarna och bordet.

Undvik att tjata, det blir bara tröttsamt för er båda. Små barn gör inte saker för att vara jävliga. Det är deras sätt att visa sina behov. Så att ditt barn gör sådant som han vet att han inte får göra är för att han vet att han får din uppmärksamhet. Så se till att ge honom uppmärksamheten utan att han behöver be om den.

Lycka till!

Svar på tråden Hur mycket man man uppfostra en på 1,5 år?