Gravid livrädd för covid 19
Hej! Jag är gravid och sedan covid kom har jag varit jäklat livrädd för att drabbas. Största risken att jag kommer drabbas är genom jobbet ifall våra brukare blir sjuka då vi måste in hos dem och jobba. Jag vet att diabetiker osv som jag jobbar med ej behöver gå in till misstänkt covid eller konstaterad covid pga riskerna. Vilket jag naturligtvis finner som en självklarhet. Vad jag inte finner som en självklarhet är att gravida ska behöva utsättas för covid utab jag tycker att det borde vara samma lika för oss. Jag vet att de har kommit Nya rön om att gravida i slutet av graviditet ej ska utsättas för covid. Jag går på semester fyra veckor på tisdag i fyra veckor och när jag kommer tillbaka är jag i vecka 21. Jag känner en stark oro och ångest över vetskapen att jag måste gå in hos de som har eller misstänkt covid. Hur många av er jobbar inom gruppboende övrig omsorg och hur ser de ut för er gällande graviditet + covid. Jag har försökt prata med min chef men han tycker att de finns inga riktlinjer som säger att jag inte ska gå in till brukare med misstänkt covid än.