• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • MrsHoppas

Min kurva ser ju så bra ut men test (testa tidigt) är negativt :( 

Var sp taggad denna månad för har gjort en spolning precis innan.. 

• Eost
    MrsHoppas skrev 2024-11-15 08:43:54 följande:

Min kurva ser ju så bra ut men test (testa tidigt) är negativt :( 

Var sp taggad denna månad för har gjort en spolning precis innan.. 

verkar vara många som inte får plus förens några dagar efter bim 🥰 håller tummarna !
  • MrsHoppas
    Eost skrev 2024-11-15 10:14:31 följande:
    verkar vara många som inte får plus förens några dagar efter bim 🥰 håller tummarna !
    Får hoppas på det! ☺️ ska vänta nu tills BIM innan jag testar igen
  • Dahlia00

Tredje månaden med ÄL-test, tempning och sex på rätt dagar :) Första månaden hade jag alla symtom man bara kan utan att det var nåt. Nu hade jag inga symtom, bara lite konstig molvärk nu de sista dagarna, inte alls som mensvärk utan mer diffust. Eftersom tempen steg kraftigt tre dagar innan mens fick jag ett infall att testa, och det var helt klart positivt:)

• Nanathalie

Hej! Hjälp!

Bim idag och äl+15. Igår fick jag ett negativt gravtest och dessutom hade tempen sjunkit ordentligt som inför mens så förväntade mig en fortsatt sjunkning idag (och mens) men vaknade upp till ingen mens och dessutom
    detta!! Hur konstigt. Och inget gravtest där jag är idag..

Vad tror ni? Kan man få en sjunkning på äl+14 och sedan höjning och därmed vara gravid? Aldrig läst om detta nämligen.

• Anonym (H)
    Nanathalie skrev 2024-11-23 08:25:52 följande:

Hej! Hjälp!

Bim idag och äl+15. Igår fick jag ett negativt gravtest och dessutom hade tempen sjunkit ordentligt som inför mens så förväntade mig en fortsatt sjunkning idag (och mens) men vaknade upp till ingen mens och dessutom
    detta!! Hur konstigt. Och inget gravtest där jag är idag..

Vad tror ni? Kan man få en sjunkning på äl+14 och sedan höjning och därmed vara gravid? Aldrig läst om detta nämligen.

Om ägget fäst sent så kanske 🤞
    Det är dock inte ovanligt att tempen håller sig uppe och sjunker först när mensen har kommit. 
  • Nanathalie
    Anonym (H) skrev 2024-11-23 08:55:04 följande:
    Om ägget fäst sent så kanske 🤞
    Det är dock inte ovanligt att tempen håller sig uppe och sjunker först när mensen har kommit. 
    Förstår tanken där också, men mensen kan inte komma senare än äl+16 när man haft bekräftad ägglossning vilket jag har så tänker att jag kan väl vänta 1 dag just in case med att testa och försöka hålla hoppet uppe! Min temp brukar inte gå upp igen innan mens, har aldrig hänt!
  • Väntarpå4an

Hej

Min första cykel av tempning så är en riktig nybörjare på detta😅
    Tempat och tagit cd advance äl test. Fick blinkande smiley från cd 13 till idag cd 17 då det vart en fast smiley. Tempen dippa lite igår och ökade idag. Ska jag tolka den dippen plus ökningen som att äl skett eller sker den om nån dag? Tänker även på att jag fick fast smiley idag på morgonen. 

Tack för hjälpen i denna förvirring 😅❤️

• Anonym (H)
    Nanathalie skrev 2024-11-23 15:16:52 följande:
    Förstår tanken där också, men mensen kan inte komma senare än äl+16 när man haft bekräftad ägglossning vilket jag har så tänker att jag kan väl vänta 1 dag just in case med att testa och försöka hålla hoppet uppe! Min temp brukar inte gå upp igen innan mens, har aldrig hänt!

Det svåra är ju att en enstaka dags temp inte behöver betyda något. Det kan vara att man ätit senare/tidigare eller annorlunda. Minsta alkohol skjuter också upp tempen. Eller om man sover annorlund osv. 

Hoppas du får två streck på testet 🤞

• Nanathalie
    Anonym (H) skrev 2024-11-24 13:32:32 följande:

Det svåra är ju att en enstaka dags temp inte behöver betyda något. Det kan vara att man ätit senare/tidigare eller annorlunda. Minsta alkohol skjuter också upp tempen. Eller om man sover annorlund osv. 

Hoppas du får två streck på testet 🤞

Spottings idag så mensen kommer nog igång imorgon igen. Trist men sant.
  • Väntarpå4an

Hej 
    Förväntade mig en fortsatt höjning idag men istället sjönk tempen till cl? Är det vanligt för att sen öka igen?

• Anonym (Oliven)

Någon som varit med att tempen börjar gå upp och SEN får jag utslag på ÄL-test? 

fick blinkande i helgen men sen negativa. Antog att ÄL var CD 21 eftersom att tempen gick upp efter, men har ändå tagit ÄL test då jag har väldigt oregelbunden ÄL. Igår var de negativt, idag fick jag plötsligt positivt?? 

förstår ingenting. Gjorde VUL i september som var utan anmärkningar. 

Tacksam för svar. 

• Anonym (H)
    Anonym (Oliven) skrev 2024-11-28 12:55:05 följande:

Någon som varit med att tempen börjar gå upp och SEN får jag utslag på ÄL-test? 

fick blinkande i helgen men sen negativa. Antog att ÄL var CD 21 eftersom att tempen gick upp efter, men har ändå tagit ÄL test då jag har väldigt oregelbunden ÄL. Igår var de negativt, idag fick jag plötsligt positivt?? 

förstår ingenting. Gjorde VUL i september som var utan anmärkningar. 

Tacksam för svar. 

Jag upplevde samma när jag använde cb äl tester, de gav positivt i tid och otid. För mig funkade stickor med premom appen mycket säkrare.