Nina05 skrev 2020-07-02 14:50:01 följande:
Tack för svar :)
Vi har tänkt gå omlott 2 veckor men jag tror jag förlänger det till 4 faktiskt. Sen har pappan semester i 4 veckor snart med så då får vi chans att "fasa in" pappa. För just nu är det tvärstopp vad gäller läggningarna. Önskar verkligen avlastning i det. Men det kommer väl. Viktigaste är att det funkar när jag går tillbaka till jobb. Vi kan inte jobba deltid då våra arbetsgivare måste godkänna det och vi båda jobbar oregelbundna tider inom vården.
Alltså kan jobba deltid kan ni alltid. Jobbar ni inom kommun eller region så ska ni söka föräldraledigt senast 3 mån i förväg och om du tex söker 20% = jobba 80% så ska du få ett schema som fungerar för dig och pappan.
Schemat ska följa arbetstagarens (ditt) önskemål så länge det inte innebär påtaglig störning och det är väldigt svårt för arbetsgivaren att hävda det.
Eller så kan du även där söka i omgångar, tex:
1/10 - 28/2 50% = jobbar 50%
1/3 2021 - 31/12 2021 20% = jobbar 80%
Föräldraledighetslagen är väldigt tydlig med vad som gäller.
Men jättebra att försöka involvera pappan mer. I perioder när mina barn har haft en förkärlek för någon av oss föräldrar så har den andre helt enkelt fått avvika hemifrån. Så att om min man ska lägga barnen en kväll får jag helt enkelt hålla mig hemifrån tills det är klart. För om de hör (särskilt den yngsta) minsta knyst att jag kommit hem så gapar han på mig tills jag kommer.