• BanditQueen666

8 veckors bebis skriker vid blöjbyte

Hej!

Min lilla dotter på 8 veckor har sedan igår gråtit helt hysteriskt vid skötbordet. Från att ha älskat att ligga där och kolla på sin mobil så fullkomligt gallskriker hon och knyter med nävarna. Idag fick jag lyfta bort henne naken för hjärtat gick i tusen bitar av att höra det.

Är det någon som har haft/har samma problem? Börjar bli orolig att det hänt något eller att hon har ont eller liknande.. :(

• Svar på tråden 8 veckors bebis skriker vid blöjbyte
  • Ebo88

O ja! De första 3 månaderna så lät det på henne som att vi satte kniven i henne. Det blev lite bättre när vi hängde upp en mobil med mjuka djur som hon kunde greppa efter och titta på men det varade bara ett litet tag, sedan så var det som att hon fick panik.

Sen en dag så var hon helt plötsligt bara nöjd av att ligga där. Nu är hon 7 månader och det går väldigt bra.

Hoppas det blir bättre!

Nästintill alla som jag frågade hade det likadant med sina små :)

• S23

Så var det för oss i perioder. Var inte bebis som hade ont. I flera veckor var hon helt nöjd när pappan bytte, men om det var jag så var hon hysterisk.

Betyder absolut inte att det inte kan vara så att DITT barn har ont

• Blomblomma

Min lilla hade väldigt starka reflexer i början (kommer inte ihåg vad just den heter, men den när dom sträcker ut armarna som om de faller). Kunde knappt lägga ner henne för hela hon bara spände sig och började skrika. Men det hjälpte att antingen hålla ena handen eller ?fånga? in båda händerna och vagga henne på skötbordet lite tills hon lugnade sig. Lite svårt att byta blöja med en hand men man lär sig ????????? Gick över med tiden

• lövet2

En del barn gör så. För mig har det hjälpt att byta blöja på golvet i stället. Ett underlägg på golvet, och så har jag suttit och bytt blöja. Vet inte varför det fungerar, men kanske det känns tryggare att vara omringad av mina ben. Lite mer ombonat kanske?

• BanditQueen666

Hej alla!

Tack för era svar. Det lugnar mig lite att veta att vi inte är ensamma med detta fenomen. Det bara gick från att vara det bästa hon visste till att bli gallskrik varenda gång men har nu bytt i sängen istället och det har inte varit några problem alls så jag antar att det bara är hela situationen med att vara i badrummet som känns jobbigt för henne. Får testa igen sen om några veckor kanske och se om hon reagerar samma eller om det bara var en fas. Kram på er!

• TheDucky
    BanditQueen666 skrev 2020-07-13 09:34:31 följande:

Hej alla!

Tack för era svar. Det lugnar mig lite att veta att vi inte är ensamma med detta fenomen. Det bara gick från att vara det bästa hon visste till att bli gallskrik varenda gång men har nu bytt i sängen istället och det har inte varit några problem alls så jag antar att det bara är hela situationen med att vara i badrummet som känns jobbigt för henne. Får testa igen sen om några veckor kanske och se om hon reagerar samma eller om det bara var en fas. Kram på er!

Bebisar känner sig oftast otrygga på skötbord. Finns inget som omsluter dem och inga riktiga kanter. Ta en stor handduk, vik ihop den så den blir som kanter till ett babynest och placera den runt lilla bebisen så den känner att det finns ett stopp. Mina har hatat skötbordet i perioder och ligger och skriker och vevar.
  • TheDucky
    lövet2 skrev 2020-07-12 19:41:56 följande:

En del barn gör så. För mig har det hjälpt att byta blöja på golvet i stället. Ett underlägg på golvet, och så har jag suttit och bytt blöja. Vet inte varför det fungerar, men kanske det känns tryggare att vara omringad av mina ben. Lite mer ombonat kanske?

När mina bebisar blev undersökta av läkaren på BB har de båda gångerna haft läkarstudenter med sig. De förklarade då för studenten att bebisar gillar oftast inte skötbord för det känns öppet och att det blir lite som fritt fall för dem. I livmodern har de kunnat fälla ut en arm eller ben och då slagit i livmodern. Den känslan vill de ha utanför livmodern med. Och därför så gillar de flesta bebisar inte när de ligger för luftigt.
Svar på tråden 8 veckors bebis skriker vid blöjbyte