• kebabtallrik

Vill bara sova i famnen, blir tokig.

Vårt andra barn vill bara sova i våra famnar, gåendes och guppandes. Det är totalt omöjligt att få henne (6 veckor) att sova mer än 1 minut någon annanstans. Man blir extremt trött i kroppen, det värker överallt, gå runt i hemmet hela dagarna, och så fort hon läggs ner så skriks det, spelar ingen roll om det är efter 5, 15 eller 30 minuter i famnen. Någon mer som haft eller har det såhär? Kommer på mig själv att bli irriterad och säga saker som "Sov nu för h**vete" etc.

Ville egentligen bara skriva av mig, har en 4-åring sen tidigare och vet att det blir bättre, men när man är inne i babyfasen så är det bara så jäkla jobbigt.

• Svar på tråden Vill bara sova i famnen, blir tokig.
  • Anonym (C)

Sätt henne i en bärsjal så är det bara mysigt att bära. Den avlastar bra så man får inte ont någonstans.

• kebabtallrik
    Anonym (C) skrev 2020-07-12 23:52:08 följande:

Sätt henne i en bärsjal så är det bara mysigt att bära. Den avlastar bra så man får inte ont någonstans.

Har testat bärsjal med förra barnet men tyckte det var så himla bökigt med knytandet, men det kanske man lär sig snabbt?:)
  • Utvandraren2

Känner igen mig. Förstår att bärsjal kan kännas krångligt. Prova bärsele isf, när du blivit van med den kanske du vill byta till sjal. Obs för ergonomisk bärsele bara, ingen Babybjörn.

• Tomelilla15
    kebabtallrik skrev 2020-07-13 00:16:41 följande:

Har testat bärsjal med förra barnet men tyckte det var så himla bökigt med knytandet, men det kanske man lär sig snabbt?:)

Det finns fler alternativ.Ringsjal då slipper du knytandet. Jag känner igen det du skriver, vårt barn ville i början bara sova på en axel.Vi fick henne att somna där och lyckandes flytta över henne till armstödet på soffan utan hon fattade det.
  • Anonym (K)
    kebabtallrik skrev 2020-07-13 00:16:41 följande:

Med tredje barnet köpte jag en k'tan som var hur smidig som helst. Det är en sjal som inte behöver knytas utan det är som två tygringar som man trär över axlarna och sedan sätter man i barnet. Hur smidigt som helst!
  • Anonym (Leffie)

Ja, vad jobbigt det är! Hoppas att ni kan hitta en sjal eller sele som funkar. Vi hade ena barnet i sjalen (trikåsjal, senare en Ergo babycarrier) i stort sett hela tiden de första månaderna. Jag gick tom på toa med henne i sjalen tex. En riktig supergosare till bebis.

Ergoselen var jättebra! Sista gången vi använde den var hon tre år. På ställen där det är för knölig mark eller för trångt att köra vagn funkar det skitbra att bära barnet på ryggen i selen. Går att dansa också. :)

• Anonym (Varning)
    Anonym (K) skrev 2020-07-13 07:30:42 följande:

Med tredje barnet köpte jag en k'tan som var hur smidig som helst. Det är en sjal som inte behöver knytas utan det är som två tygringar som man trär över axlarna och sedan sätter man i barnet. Hur smidigt som helst!

Baby k?tan kan vara superbra, men vill lägga in en varning till ts. Den måste vara i rätt storlek, med andra ord kommer ni behöva ha tvp olika om det skiljer mycket mellan dig och din partner. Och vissa har jättesvårt att få till det med dessa. Medans andra som sagt älskar den.

Jag skulle ge det vanlig trikåsjal en chans. Det går snabbt att lära sig att knyta om man tittar på youtubevideos. Du behöver Heller inte knyta varje gång utan kan knyta, sätta ner bebis, ta upp

Bebis och låta sjalen sitta kvar på och sedan stoppa ner bebis igen. För mig som är van att knyta går det snabbare att knyta trikåsjal än att få upp bebis i sele.

Men ergonomisk sele kan ju absolut också vara ett alternativ annars
  • Anonym (3måm)

Håll ut brukar bli bättre efter 3 mån

Svar på tråden Vill bara sova i famnen, blir tokig.