Hur många årstider har ditt år?
Jag funderade på det där med årstider för ett tag sedan och kom fram till att mitt år har 6-8 stycken.
Hur många årstider har ditt år och vilka är dem?
Jag funderade på det där med årstider för ett tag sedan och kom fram till att mitt år har 6-8 stycken.
Hur många årstider har ditt år och vilka är dem?
Hos mig är det alltid vinter.
Har aldrig tänkt på det. Hur tänker du då?
Det är nog fyra för mig.
Har aldrig tänkt på det. Hur tänker du då?
Det är nog fyra för mig.
Hmm ... den var svår!
Då har vi rötmånaden, höst, vinter, vårvinter, kanske en vår (inte varje år vi hinner med en vår), försommar och sommar. Så 6 eller 7 årstider.
Där jag bor har vi ingen riktig vår utan det går i princip från vinter till sommar direkt. Men mina årstider ser ut såhär: Vårvintern, försommar, sommar, höst, vinter.
Det är så jag föreställer mig det i mitt huvud i alla fall. Vintern och vårvintern är längst. Försommaren och sommaren är typ en parentes. Sen en kort höst. Och så är vi framme vid vinter igen.
Hmm ... den var svår!
Då har vi rötmånaden, höst, vinter, vårvinter, kanske en vår (inte varje år vi hinner med en vår), försommar och sommar. Så 6 eller 7 årstider.
Känns som att det mest är vinter för jag har lika tjocka koftor från oktober till april, fryser alltid. Sedan möjligen en minivår i maj, sommar i juni-juli och sensommar augusti, höst september.
Det blev visst 8 årstider för mig (bor i Göteborgstrakten):
vårstart (mars)
vår (april-maj)
försommar (maj-juni)
sommar (juni-juli)
sensommar (augusti)
höst (september-oktober)
förvinter (november)
vinter (december-februari)
Då har jag nog 4.
Höst, vår, sommar, för-hösten.
Hösten är längst. Våren är så kort att man ibland inte hinner märka att den är här innan den försvinner igen. Sommaren är ganska kort, det mesta regnar bort (hah..) och sen kommer den vackra för-hösten för att sedan övergå till den tråkiga, kalla och mörka hösten.
Mina årstider är vinter, vår-vinter, vår, försommar, sommar, högsommar, (höst-sommar) (höst-vinter).
Jag måste säga att här är livet evig höst här på södra västkusten.
För det regnar och blåser, stormar och regnar.
Härom dagen var det 7 grader. Mitt i juli!
Det hinner inte gå 7 dagar av annat väder som värme/sol/snö innan det sätter igång och regna och storma igen.
3. Höst mellan augusti till mars, sen vår, slutet av maj till juli sommar. Fast sommar och sommar... Snart en månad med höstliknande väder här. Riktig vinter har vi aldrig.
Om du läser i tråden så verkar det inte vara så för alla.
Sen är ju Sverige ett ganska avlångt land. Våren i Skåne är inte samma som våren i Gällivare.