S23 skrev 2020-07-24 15:00:29 följande:
Jag kan ju tycka att diskussionen om att man bör äta vegetariskt ändå i denna tråd är väldigt onödig.
Ts har aldrig sagt VARFÖR hen ätit vegetariskt. Vi vet inte om det var av etiska skäl, miljöskäl, att hen bara mått bättre utan kött eller någon helt annan anledning.
Jag misstänker att ts faktiskt försökt anpassa sin vegetariska kost för att få i sig tillräckligt med järn innan hen gick över till taktiken att testa äta kött.
En diskussion om att kött är mord eller att ts ändå bör äta vegetariskt är helt irrelevant i denna tråd.
Det hade kunnat vara okej att ge konkreta förslag på hur man kan få in mer järn i vegetarisk kost, bara som tips till ts. Men här handlar det istället om att skuldbelägga ts för att inte ha försökt tillräckligt mycket med vegetariskt och och att hen övergår till kött för lättvindigt.
Dessutom bör man beakta att det inte är säkert att ALLA kan få sitt järnbehov via vegkost. Det kanske funkar för vissa men inte andra. Och för ts verkar det uppenbarligen inte fungera
Fast det förs ingen diskussion om att kött är mord eller att ts ändå bör äta vegetariskt. Jag skiter fullständigt i om någon främling på nätet äter kött eller inte. Det enda jag uttryckt är en önskan om ärlighet istället för att försöka försköna och rättfärdiga sitt beteende. Det är helt okej att säga att man bryr sig mer om sin bekvämlighet än djurens välmående, så tänker över 90% av befolkningen ändå. Men ljug inte om att vegetarisk kost inte kan erbjuda tillräckligt med järn och du då måste börja äta kött. Samma sak med kosttillskott, är du vego pga etiska skäl blir det väldigt dumt att säga att amen jag stödjer hellre djurplågeri än orkar hålla på med kosttillskott varje dag.
Är ts eller den andra personen vego pga hälsoskäl spelar det ingen roll. Men hade de varit det tror jag knappast de hade känt behovet av att försöka rättfärdiga det genom att få det att låta som att de behövde äta kött och inte kunde äta vego.