• 19malin96

Hemsk mamma

här sitter jag nu med min 9 veckors bebis och undrar om det finns fler som känner samma.

Vi fick reda på att vår lilla bebis har kolik då han vart väldigt skrikig med mag problem från 3 veckors ålder. sen han kom har jag vart ifrån honom 5 timmar totalt (!) och hör hela tiden hans höga stämma.

Jag gör allt för min lilla kille men det menas även med att jag tyvärr tappar tålamodet med. Det är inte meningen men jag "skäller" tillbaka ibland."Men vad är det? kan du snälla ge mig en paus? Jag har ju gjort allt vad mer kan jag göra?" Just i den sekunden reagerar jag inte på det men sen ligger jag där i sängen med en klump i magen över vad jag gjort. Han kan ju inte rå för att han har ont men jag kan rå för mitt humör.

Eller att jag och sambon bråkar medans jag håller i honom. det känns som han kommer få men för det.

Min son hade även ett blåmärken på benet en morgon. Jag blev så sjukt rädd att det vae jag som gjort det! Tänk om det hänt när jag hållt i honom eller tagit bort hans ben när han sparkat på mig? Tänk om jag tog för hårt utan att tänka på reagera på det.

Dom säger att man ska söka hjälp men jag vet inte alls vart jag ska vända mig. känns som om jag säger något kontaktar dom soc och tar mitt barn. Kan lova att utan honom hade jag gått under och det finns inte en sekubd jag inte älskar honom

• Svar på tråden Hemsk mamma
  • Anonym (e)

Kan du få någon avlastning? Du behöver ju vila lite

• Poppy75

Han kommer inte att få men av att höra arga röster för bland. Det är naturligt att folk blir arga och höjer rösten ibland, din bebis klarar det. Det är en del av livet.

Prata med din BVC sköterska, hon kan slussa dig vidare så att du får hjälp. Soc kommer inte att ta ditt barn bara för att du gapar på det ibland. Vi bor vägg i vägg med en soctant och vi gormar alltför ofta på våra barn men gissa vad, Hon gapar ännu mer på sina.

• Anonym (Nettan)

Prova att ge barnet Bifibaby plus. Det finns i apoteket men inte i alla apotek. Den kan hjälpa. Massera barnets mage lite. Om du ammar kanske ersättning med flaska vore bättre så att din man kan avlasta.

• Anonym (Förstående)

Soc är inget att vara rädd för. I din situation har många kommuner avlastning att erbjuda just via socialtjänsten. Så prata med BVC, de vet vad soc i din kommun kan hjälpa dig med.

Och vet du?! Han dör inte av att du lägger ner honom en liten stund medan du går ut och hämtar ny energi. Så lägg honom i sin säng där han är säker när du tycker det är som jobbigast och gå ut i ett annat rum, på balkongen eller liknande i 5 min. Andas! Det är jobbigt i början och man känner sig värdelös, men efter ett par gånger ger det bra energi till att ta hand om honom bättre resten av dagen.

Önskar dig all lycka!

• Anonym (Inte soc)

Kontakta inte soc för guds skull!

Finns magdroppar. Köp det.

• Anonym (Förstår)

Min bebis är 8 veckor och han har också haft ont i magen sen 3 veckor. Det vi gjorde (jag och min sambo) var att vi inte accepterade att han skulle ha ont i magen. Vi började med minifom och magbakteriedroppar för spädbarn. När det inte blev bättre försökte vi med pysventiler. När det inte blev bättre så bestämde vi för att utesluta mjölkprotein. Han blev bättre men inte helt, han hade fortfarande problem. Då gav vi laktulos 5 ml varje morgon och sen en vecka tillbaka har vi en annan bebis!!! Ni ska inte acceptera att han ska skrika för att han har ont, utan börja försöka gå till botten med det. Sen håller jag med om att ni behöver avlastning. Ingen kan lyssna på en skrikande bebis hur länge som helst

• Em16

Kör ni med minifom? Det är droppar som bebis får ( 10 st droppar innan varje måltid) som slår sönder bubblorna och gör att det inte känns för bebis när dem ska passera i tarmen. Det är mot spädbarnskolik, vi började med detta när hon var 3 dagar gammal tror jag , bli lättare för bebis att bajsa också om dem är förstoppade för det lägger sig som en liten hinna runt bajset och då får de ut bajset lättare , 147 kr på apoteket. Man får fråga efter dem pga att det är ngt som står i kylen . Lycka till och kom gärna med uppdate ! Det blir bättre! <3

• Anonym (Farsa)
    Em16 skrev 2020-07-27 10:58:57 följande:

Kör ni med minifom? Det är droppar som bebis får ( 10 st droppar innan varje måltid) som slår sönder bubblorna och gör att det inte känns för bebis när dem ska passera i tarmen. Det är mot spädbarnskolik, vi började med detta när hon var 3 dagar gammal tror jag , bli lättare för bebis att bajsa också om dem är förstoppade för det lägger sig som en liten hinna runt bajset och då får de ut bajset lättare , 147 kr på apoteket. Man får fråga efter dem pga att det är ngt som står i kylen . Lycka till och kom gärna med uppdate ! Det blir bättre! <3

Minifom gjorde susen för vår lille kille!

TS borde även se till att få vila lite. Låt pappan ta barnet ett par timmar då och då, antingen på långpromenad eller bara bära/sitta med barnet hemma.
  • Anonym (Förstående)
    Anonym (Inte soc) skrev 2020-07-26 23:15:07 följande:

Kontakta inte soc för guds skull!

Finns magdroppar. Köp det.

Varför ska man inte ta den hjälp som finns? Socialtjänsten tar inte ens barn för att man har det jobbigt med kolik.

Naturligtvis är det bra med magdroppar. Vår son får olika typer av probiotika varje dag, men om man är i det läget som ts beskriver... När man är orolig över hur man själv agerar. Då måste man söka hjälp. Både för sin och barnets skull. INGEN normal människa dömer en person som söker hjälp med ett kolikbarn.
  • Anonym (Fp)

Sprang en hel del hos kiropraktorn under min graviditet och det var massa bebisar där som behandlades mot kolik. Finns tydligen nån ny metod från Holland som funkar superbra! Kolla upp det. Lycka till!!

• Kit83

Hej,

Just som flera skriver, du behöver avlastning. Jag vet inte var du bor men de flesta städer har en föräldrastöd enhet. Jag har själv haft kontakt med Hagadhal här i Linköping pga förlossningsdepressioner. Ring och fråga bb eller råd och stöd i din stad för bästa hjälp, men inte socialtjänsten.

Kolla med vänner och mor-farföräldrar som kan stötta. Att du får sova ordentligt, äta, dricka, duscha. Enkla men ack så nödvändiga ting. Avlastning och sömn gör underverk. Det är inget fel på dig, kom ihåg det!

Om du vill får du skriva pm.

Kram och ta hand om dig!

Svar på tråden Hemsk mamma