• Emmapau

Mat

Hej. Tänkte bara höra hur alla har det där ute. Mitt första barn. Min lilla kille blir idag 7 månader. Vi testar regelbundet att ge han gröt, välling, burkmat och mat vi mixat. Inget går hem han typ klöks och det ser ut som han blir äcklad. Det enda som funkar är ersättning och frukt squeez. Är det fler som har det så? Är det normalt att dom inte vill ha liksom?

• Svar på tråden Mat
  • Anonym (Anna)

Jag körde med bitar som barnen fick undersöka själva. Mjukkokta grönsaker och rotfrukter. Fokus låg inte på att fånig sig näring, den kom från amning, utan mer att lära sig konsistenser, smaker och färger på olika saker. Alla puréer är ju typ rödorange och gröten är så beige. En bok som heter Det stora smakäventyret gav mig inspiration och hjälpte mig att inte bara ge puréer. Mina barn är större nu och äter i princip allt.

• Emmapau

Ah. Ja, tack det ska jag nog prova. Men var du inte rädd att det liksom skulle fastna i halsen ????????

• Anonym (Anna)
    Emmapau skrev 2020-08-07 16:54:58 följande:

Ah. Ja, tack det ska jag nog prova. Men var du inte rädd att det liksom skulle fastna i halsen ????????

Barn som sitter upp kan sätta i halsen, men om man inte stoppar in maten i munnen på dem och inte låter dem gå runt och äta så är risken för kvävning låg. Men var beredd på att han spottar ut allt i början. Det tar lång tid för barn att acceptera nya smaker. Ett annat tips är att undvika frukt innan han gillar grönsaker, för sött gillar alla, så då väljer man det framför det mindre söta. Du kan även ge ägg och fisk på detta sätt. Acceptera att det blir stökigt och geggigt och sanera efteråt så att fokuset inte blir att äta på rätt sätt utan på att finna matglädjen.
Svar på tråden Mat