• Anonym (Förstörd mamma)

Orosanmälan från bvc

Hej, idag var jag på Bvc för en vanlig kontroll, under besöket informerar bvc sköterskan att hon tänkte anmäla mig till Soc.

Jag står där som ett levande frågetecken och frågar varför?

Till svar får jag "Jag kan inte sätta fingret på det men när jag var hos er så kände jag en oro."

"Jag oroar mig bara för att ni inte klarar av att hantera er son med speciella behov samtidigt som ni tar hand om en bebis."

Min son har en mild form av autism och är verkligen inte svår att ta hand om. Det enda som han är efter är talet vilket inte ens hans logoped är orolig för! Annars är han en supergo kille som beter sig som vilket barn som helst.

Jag förstår ärligt talat inte vad hon skulle ha sett som gjort henne orolig. Vårt hem är rent och barnsäkert.

Men jag har en känsla att det kan ha göra med att jag har haft depressioner förut... (då hon frågade förut om jag fortfarande gick till psykiatrin.)

Känner mig helt förstörd och har bara gråtit sen jag kom hem.

Någon som blivit anmäld till soc av bvc och kan berätta vad som hände efteråt? 

• Svar på tråden Orosanmälan från bvc
  • Anonym (Konstigt)

Jag har inte varit med om det själv, jag ville bara säga att jag har svårt att tro att soc kommer ta det på jättestort allvar för sköterskan har en ?känsla?... hon måste ju komma med nåt konkret. Jag hade frågat sköterskan lite mer vad hon menar. Hon måste ju kunna svara på vad hon är orolig för! Lycka till!

• Anonym (Hej)

Tror inte soc gör särskilt mycket. Finns inga skäl till oro så kommer de också se det. Troligtvis blir det ett samtal där de konstaterar att inget finns att utreda.

Bvc är ju skyldiga att anmäla om de känner oro, och denna sköterska antar jag anser sig göra sitt jobb.

Jag förstår att det kanske inte känns så kul att ha samma person som sköterska efter detta. Byt isf så att du inte behöver känna stress över bvc-besöken

• Anonym (Soc.)

Om BVC anmäler med så lös grund som en känsla så kommer inte mycket att hända. Socialtjänsten kommer att vilja träffa er och göra en förhandsbedömning som måste ske inom 14 dagar. Förhandsbedömningen ska avgöra om man inleder utredning eller ej. De kommer att fråga om ni själva tycker att ni behöver nån hjälp. Om ni inte vill ha nån hjälp och inte uppför er avvikande så att oron förstärks kommer man fatta beslut om att ej inleda utredning och sen är den borta ur systemet, som om den aldrig funnits. Ta det lugnt, samarbeta och håll ihop er. Jag skulle aldrig inleda utredning på så lösa grunder om inget annat var märkligt i möte med familjen.

• Anonym (Mamma)

Tips inför framtiden, och om andra läser tråden, man måste inte låta bvc komma på hembesök!! Vi avböjde vänligt och sa att vi föredrog att komma till dem istället.

• Anonym (Tyvärr)

Ja, anmäld 3 ggr och det hände ingenting. Inte ens en utredning för allt var så absurt. Men det har gjort mig väldigt skeptisk till instanser som bvc och vården ( och folk överlag, man kan inte lita på nån faktiskt). Jag säger inte ett ord i onödan när jag väl är där. Och jag tycker du ska byta Bvc om du kan- åtminstone sköterska.

Tack för alla svaren!

Jag bytte bvc så fort jag kom hem.  Jag skulle inte klara av att träffa samma sköterska efter detta...

Pratade med min mor under eftermiddagen som blev rosenrasande över att sköterskan inte berättade vad hon tyckte var fel. Samtidigt tyckte hon inte jag skulle oroa mig då hon tyckte jag var än bra mamma. Så får se vad som händer antar jag?

• fjanten

Detta var då det dummaste jag hört idag. Barn blir sexuellt utnyttjade, slagna, inte matade o.s.v. hemma - men er anmäler man till socialen för att ni har ett barn med en autismdiagnos och det är enda anledning - till en socialtjänst som redan verkar gå på knäna. Slöseri med resurser så det bara sjunger om det... Bra att du bytt BVC, och jag tror verkligen inte att soc kommer slösa bort någon större tidsmängd på er! De hinner ju knappt med barnen som verkligen far illa.

• Anonym (J)
    Anonym (Förstörd mamma) skrev 2020-08-12 19:52:53 följande:

Tack för alla svaren!

Jag bytte bvc så fort jag kom hem.  Jag skulle inte klara av att träffa samma sköterska efter detta...

Pratade med min mor under eftermiddagen som blev rosenrasande över att sköterskan inte berättade vad hon tyckte var fel. Samtidigt tyckte hon inte jag skulle oroa mig då hon tyckte jag var än bra mamma. Så får se vad som händer antar jag?

Bra. Anmäl bvc sköterskan också.
  • Anonym (Soc)

Låter konstigt att hon uttrycker sig så vagt. Och att hon säger det på det sättet. När vi får anmälningar från bvc av det slaget så har de ofta haft mycket kommunikation med föräldrarna innan och gett dem så mycket stöd som möjligt. Ibland görs istället en ansökan av föräldrarna med bvc som stöd.

Socialtjänsten kommer inte ta ert barn ifrån er. De kommer kanske erbjuda er något föräldrastöd och hjälpa er om det är körigt med kontakt med förskola och bup.

Jaha, så efter en vecka fick jag reda på vad anmälan handlande om.

1. Orolig för min son med autism och om jag klarar av honom.

Dumheter då läkarna på rehab har sagt att han utvecklas som han ska...

2. Mitt hem var tydligen "smutsigt." pratar hon om några lådor med grejer som jag skulle sortera?!

3. Det luktade instängt och därför illa. (och det kunde hon inte ha sagt till mig istället för att anmäla till soc?) Jag hade ingen aning om att det luktade instängt då jag öppnar fönsterna på glänt hela tiden men tydligen har det inte räckt.

Jaha, ska gå på möte hos soc på måndag. Hoppas det går bra...

Svar på tråden Orosanmälan från bvc