• DessieHolmie

Lån till bil?

Hej

Jag går i tankarna att byta bil nästa år då den jag har nu börjar bli lite med åren samt att jag är sugen på en nyare bil.

Min tanke är att spara ihop till nästa år, sälja bilen jag har nu och sen ta lån på resterande del.

Jag har råd att lägga undan ca 5000kr per månad till nöjen. När jag räknat på det så borde jag kunna få ihop ca 90.000 (nuvarande bilen är inräknad), och modellen på bil jag kollar på ligger inte 190.000kr upp till 210.000kr, dvs att jag skulle behöva ta ett lån på runt 100.000kr more or less.

Nu till den stora frågan som jag inte kan svara på själv, är det värt det?

Personligen tycker jag att det är värt det. Ett så pass "litet" lån bör jag kunna betala av hyfsat fort.

Men eftersom jag aldrig försatt mig i lån så har jag lite ångest över tanken att skuldsätta sig för ett rent nöje, även fast jag har råd.

Jag bor hemma (igen), är 27 år och har en stadig inkomst, får ut så att det räcker och blir över. När jag räknat på det hela så borde jag ha råd att fortsätta spara till en insats för lägenhet (är halvvägs redan nu)

Hur hade ni gjort? Alla input är varmt välkomna!

• Svar på tråden Lån till bil?
  • DessieHolmie
    MRAKas skrev 2020-08-13 09:28:17 följande:

Du är pinsamt nära 30 o bor hemma hos föräldrarna, det är dags att du tar dig själv i kragen o på allvar startar din mognadsprocess, du är inget barn längre.

Självklart ska ALLA dina ekonomiska prioriteringar i nuläget koncentreras på att skaffa dig ett eget boende, så att du kan starta ditt vuxenliv. Det är höd tid för pojken att förvandlas till man.

Finns en anledning till att jag bor hemma igen, är vuxen nog att klara mig själv men pga ändrade omständigheter i mitt liv så hade jag inget val, så att jag bor hemma och min ålder vore jag tacksam om vi inte kommenterade.

Sen att prio ligger på tt skaffa eget igen är jag med på, så där har du rätt, men det är jag inte orolig över ekonomiskt sätt, skulle jag mot förmodan skaffa en nyare bil så ska jag självklart ha råd att fortsätta spara till insatsen, vilket jag för övrigt är en bra bit på vägen med.

Sist men inte minst så är jag kvinna.

Tillbaka till tråden.

Ni verkar än så länge vara rörande överens om att det vore dumt, och jag säger inte emot, frågade då jag vill ha era inputs på detta, och det har jag fått. Tar dock gärna emot fler och kommer läsa igenom allt när jag har mer tid.

Men om man ställer en ny fråga.

FÅR man ta bostadslån om man har ett annat lån, eller kommer banken att ställa sig på tvären?

För det hela handlar såklart om att ha råd med båda i slutändan.
  • DessieHolmie
    MRAKas skrev 2020-08-13 13:07:19 följande:
    Att ha ett billån påverkar givetvis din kreditvärdighet och belastar din betalningsförmåga när du senare söker finansiering av ett boende. Men det behöver inte nödvändigtvis bli avgörande om du inte ligger på marginalen.
    Lite det svaret jag var inne på, har som sagt aldrig haft ett lån (räknar bort krediter under 10.000 som jag betalat av snabbt samt inte hade något val att ta), så vill veta lite hur det går till innan jag tar ett lån, så jag inte missat något väsentligt.
    Anonym (111) skrev 2020-08-13 14:30:24 följande:

Skulle jag ha gjort det? Nej. 

Men jag tror inte att någon kan svara på den här frågan åt dig. Vad säger din magkänsla? Känner du dig trygg i att du kan betala tillbaka billånet och samtidigt leva som du vill leva? Kommer du ha råd med din framtida bostad även om din situation förändras? Hur viktig är en ny bil för dig? Kommer den att göra ditt liv bättre, dig lyckligare? 

Magkänslan säger att jag vill, har råd och utan några ekonomiska förluster (förutom att jag inte kan spara lika mycket) men eftersom jag är en spontan människa så har jag lätt för att låta viljan ta över vettet. Men när det kommer till en så pass dyr affär som denna så vill jag veta vad jag sätter mig i för situation INNAN jag tar ett beslut.

Detta är ännu inte aktuellt, och jag kommer heller inte ta lån på hela beloppet, utan max halva. Min tanke är att snabbt kunna betala av det.

Eftersom intresset för anledningen till varför jag bor hemma verkar stort, så kan jag säga att mandel varit inne och nosat på det.
    Är hemmahörande i Stockholms området där bostadsköerna snittar på 10-15 år och en bostadsrätt ligger på ca 2 miljoner.
    Hade bostad tills innan sommaren, men pga ändrade familje relationer blev jag tvungen att flytta hem.

Sen vill jag tillägga att jag är i behov av bil men INTE i behov av ny bil, så ja, det är en ren "lyxkonsumtion"

Men som sagt, inget är aktuellt än, men vill vara väl förberedd innan spontaniteten tar över.
  • DessieHolmie

Ni har rätt, är nog en dum prioritering, även fast jag har ett sort intresse för bilar och motorer.

En följdfråga dock, om jag får tag på ett boende igen inom en snar framtid, kan man baka in bolånet i bostadslånet? Eller är det att spara igen

Leasing är inget för mig, snittar ca 2000-2500 mil om året

• DessieHolmie

Bilen jag har idag är en V70 från 2005, gått snart 25k och den köpte jag utan lån

Bilen jag kollar på är en Volvo V90 med låga mil, dock begagnad.

Varför jag vill byta är främst för att jag vill ha en ny bil, men är även ute efter en diesel då dom är billigare i drift

• DessieHolmie
    Noname00 skrev 2020-08-16 09:07:37 följande:

V90 är ganska dyra att äga.

Den är ju dyrare än den jag har nu, i alla fall under tiden jag har lån på den.

Men när den är avbetald och helt min egen, så skulle den inte bli jätte mycket dyrare än den jag har nu (om jag inte missat något i mina beräkningar)

Den blir billigare att tanka, men något dyrare i försäkring, där går det ungefär jämt ut.

Enligt biluppgifter så är skatten betydligt billigare på en V90.

Men tar gärna hjälp med beräkningar om någon kämmer sig manad till det
  • DessieHolmie

Jag har mest räknat på månads kostnaden efter att den är avbetald

Om jag köper den är tanken att jag ska behålla den länge, så även fast värdeminsknimgen är en betydande del i köpet så tänker jag inte så mycket på den, kommer inte sälja bilen innan det är dags för ny, och det först när bilen är för gammal.

Sen att det är just V90 är för att det är lite av en drömbil för mig, så det är också en faktor i varför jag valt att tänka bort värdeminsknimgen, det är för mig värt dom pengarna att få äga den bilen.

Service kostnader är inräknad såklart, men där har jag tänkt att ha ett extra konto med pengar jag sätter undan varje månad för just sånt, så att jag slipper ta det på avbetalning.

Min V70 jag har nu drar betydligt mer än 0.7, när vi har mätt så ligger den på runt 0.9 blandad körning och kanske 0.7 på landsväg.

Sen är den också rätt sliten, många fel som måste åtgärdas och som har åtgärdats, den här en tendens att gå sönder lite titt som tätt, gärna lagom till besiktning

• DessieHolmie

Vill även påminna om att jag ännu INTE bestämt mig angående detta eventuella köp, skapade tråden för att få andras perspektiv.

Så ber er att vänligen hålla fortsatt god ton.

Berätta gärna för och/eller nackdelar med ett sådant lån och håll frågorna kring det och undvika frågor om civilstatus eller dylikt.

Är själva lånet och min nuvarande bostads situation som är intressant

• DessieHolmie

Om ni var intresserade av att jämföra så har jag i dagsläget en V70 från 2005. Automat, 2.4, bensinare.

Mätte den till 0.9 nu i helgen på motorväg, så det var mer än vad jag trodde innan.

Bilen jag kollar på är V90 D3 eller D4, också automat

Sen var det någon som nämnde kamrem, och den är jag medveten om, kommer främst kolla på en V90 där det antingen är många mil kvar eller som precis har bytts ut.
    Någon som har koll på vad ett byte kostar? På ett ungefär. 

• DessieHolmie
    Anonym (Xyz) skrev 2020-08-17 13:53:39 följande:
    Nackdelar med ett sånt lån är att du måste vara jättenoga med att amortera lika snabbt som bilen sjunker i värde så att du inte står där med ett lån som inte motsvarar värdet som är kvar på bilen om något händer. Så du måste antagligen ha hög amortering. Sen är det antagligen ganska hög ränta.

Sen blir det väldigt konstigt om du inte räknar in värdeminskningen, särskilt på en så pass dyr bil. Värdeminskningen /mil är ju inte sällan den största posten på vad en bil kostar att köra.
    Räknar inte bort värdeminskningen, men tänker bort den då jag planerar att ha bilen så pass länge att när det väl är dags att byta så kommer den ändå inte vara värd särskilt mycket, V90:n kommer vara bruksbil och då vill jag ha en bil jag är nöjd med så länge det bara går.
    Hade det där emot varit en hobby bil så hade det spelat större roll för mig

Sen planerar jag att betala av lånet inom 1-1,5 år och räknar med att kunna amortera ganska mycket varje månad.

Men som sagt, inget är bestämt än och mycket kan hända tills nästa år
  • DessieHolmie
    Anonym (Xyz) skrev 2020-08-19 18:59:47 följande:
    Men vill du inte ha koll på vad den kostar dig att köra?? Jag är inne på min 8e bil och har absolut kört bilar ?to the bitter end? - min förrförra Volvo hade gått 43.000 mil varav jag kört 30.000 - men jag vill absolut ha RÅKOLL på vad bilen kostar att köra - service, reparation, däck, värdeminskning, skatt, besiktning mm mm.

Jag kanske är kontrollfreak i dina ögon?? :)
    Absolut inte! Det är jätte bra att ha koll på saker och ting

Vad jag menar är att jag mest vill veta vad den kommer kosta per månad i from av vad som dras på kontot, mest för att veta på ett ungefär vad jag (vid eventuellt köp) har att röra mig med utöver kostnaderna för bilen, det för att mer exakt kunna planera min ekonomi per månad och vecka (Har veckobudget) och på så sett kunna se om jag har råd eller inte, vill som sagt inte att bilen ska göra så att jag inte kan spara till insats.
Svar på tråden Lån till bil?